2023-03-02 12:16Pressmeddelande

Susanna Ward Jonsson nominerad i kategorin Årets Nyskapande Chef

Susanna Ward Jonsson nominerad i kategorin Årets Nyskapande ChefSusanna Ward Jonsson nominerad i kategorin Årets Nyskapande Chef

Årets Nyskapande Chef är tänkt att uppmärksamma de chefer som lett sin verksamhet till framgång genom nya sätt att tänka kring utvecklingsarbete, organisationsutveckling eller digitalisering. De la Gardiegymnasiets elevhälsochef Susanna Ward Jonsson är en av sju i landet som gått vidare till slutomgången i kategorin Årets nyskapande chef.

Offentlig Chef arrangeras av Hexanova Events och är en mötesplats för de som är beslutsfattare och/eller har personalansvar inom det offentliga Sverige. Under två dagar träffas många av landets chefer inom offentlig verksamhet för att gå på föreläsningar, knyta kontakter och samverka för att bli bättre ledare. Det är vid detta tillfälle priserna Årets offentliga Chef” och ”Årets nyskapande chef delas ut till de som bäst motsvarar de vinnande kriterierna.

Det är både överraskande och roligt att någon överhuvudtaget kommit på idén att nominera mig. Själv hade jag aldrig hört talas om den här utmärkelsen tidigare. Att därefter bli utvald av juryn som en av de sju nominerade känns hedrande.

Det är både överraskande och roligt att någon överhuvudtaget kommit på idén att nominera mig. Själv hade jag aldrig hört talas om den här utmärkelsen tidigare. Att därefter bli utvald av juryn som en av de sju nominerade känns hedrande, berättar

Berätta om ditt arbete och ledarskapet som lett fram till nomineringen?

Jag har haft möjlighet att vara en närvarande chef både för gruppen och de enskilda medarbetarna, något som de flesta arbetsgrupper har behov av. Jag har tidigare varit ansvarig för kvalitets- och utvecklingsfrågor inom förvaltningen och arbetet i den rollen har jag med mig även i chefsrollen. Det handlar mycket om samsyn, gemensamma strukturer, rutiner och systematiskt förbättringsarbete. Om det här arbetet kan ske i en positiv anda där gruppen ser lösningar i stället för låsningar, då kan man komma långt.

Vad är din filosofi som chef?

Min utgångspunkt är att alla i verksamheten har intentionen att göra ett bra jobb. I de arbetsgrupper jag leder finns fantastiska medarbetare som är oerhört kompetenta och som vill det bästa för verksamheten. Sedan tror jag att förståelsen för uppdraget och behovet av tillsammansarbete är avgörande för att kunna göra ett bra jobb och för att göra rätt saker. Det gäller oavsett var i verksamheten man verkar. Att åstadkomma gemensam förståelse är svårt och det är ett ständigt pågående arbete som tar sig olika uttryck. Det är väl därför chefer måste få förutsättningar att vara närvarande och engagerade.

Vad säger arbetskamraterna om din nominering?

Jag tror och hoppas att de tycker det är roligt att även en helt vanlig enhetschef från Lisch i Skaraborg kan finnas med bland de nominerade.

Nomineringen för Susanna lyder: På två år har Susanna med sin gedigna bakgrund som pedagog-och kvalitetstvecklare lyckas få en arbetsgrupp i obalans och en verksamhet utan strukturerat kvalitetsarbete att få bästa resultat i sin medarbetarenkät. Med tydlighet, smittsam entusiasm o glädje har hon sett till att vända negativitet i arbetsgrupper och infört metoder som är evidensbaserade och lyckats implementera elevhälsoarbetet på hela skolan med över 2000 elever.

Årets konferens går av stapeln på Scandic Göteborg Central den 22-23 mars och priset delas ut i samband med banketten under kvällen den 22 mars.

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.