2022-09-28 08:12Pressmeddelande

Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning i Lidköpings kommun

Pär Arvidsson Fäldt blir ny chef för sektor Bildning.Pär Arvidsson Fäldt blir ny chef för sektor Bildning.

Det är nu klart att Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning som startar sin verksamhet den 1 januari 2023.

-Vi är jätteglada att välkomna Pär till tjänsten som chef för sektor Bildning! Vi får en trygg och erfaren chef med lång och gedigen erfarenhet från kommunal verksamhet som ska driva och utveckla Lidköpings kommun framåt, säger Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör för Lidköpings kommun.

Pär Arvidsson Fäldt kommer närmast från en tjänst som förvaltningschef för Grundskoleförvaltningen i Borås Stad, ett uppdrag som han har haft sedan 2016. En av delarna i hans uppdrag har varit att fusionera tre skolorganisationer till en – ett arbete som till viss del kan liknas vi det uppdrag han kommer starta med den 1 januari 2023 i Lidköping.

-Sektor bildning blir en av fyra sektorer i kommunen och omfattar nära hälften av medarbetarna i Lidköpings kommun. Vi har en av de största gymnasieskolorna i landet, en förskola och grundskola i sverigetoppen, Campus Västra Skaraborg som befinner sig i stadig tillväxt, inte minst tillsammans med näringslivet och vi har en kultur- och fritidsverksamhet som ger våra invånare och besökare ett förstklassigt utbud. Så det är en fantastisk verksamhet som Pär nu kommer få leda, säger Ulrika Strandroth Frid.

Sektor Bildning utgörs av de nuvarande tre förvaltningarna Barn & Skola, Utbildning samt Kultur & Fritid och driftsätts 1 januari 2023. Bildandet är en del av den omorganisation som planerats under 2022 i Lidköpings kommun.

-Jag känner mig otroligt inspirerad att börja i Lidköpings kommun med en verksamhet som startar upp med nya förutsättningar, säger Pär Arvidsson Fäldt. Jag har lång erfarenhet som chef och ledare inom bildningsområdet och med flera uppdrag på nationell nivå kring skolutveckling och tillsammans med min grundprofession som gymnasielärare vet jag att jag kommer kunna göra skillnad och fortsätta utveckla verksamheten i Lidköpings kommun. Jag har sedan tidigare hört mycket gott om Lidköping och kommunen och ser mycket fram emot mitt nya uppdrag, säger Pär Arvidsson Fäldt.

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.