2023-05-27 12:39Pressmeddelande

Framnäs hamnförening bjöd till fest när hamninloppet invigdes

Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom kilpper bandet och inviger det nya hamninloppetKommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom kilpper bandet och inviger det nya hamninloppet

Ett bättre båtväder kunde man nog inte önska sig. Unga och gamla, föreningar och företag, tal, bandklippning och salut. Det var som upplagt för god stämning när bandet skulle klippas under pingstaftonens förmiddag.

Arbetet med Framnäshamnens inlopp påbörjades i oktober och var planerat att stå färdigt 15 april, lagom till att båtsäsongen skulle börja. Vid det här laget har båtar kunnat färdas genom den nya passagen sedan ett par månader och nu ville alltså föreningen tillsammans med Lidköpings kommun bjuda på något extra. Det nya hamninloppet är en del i ledet med utvecklingen av Framnäs strandpark med strandpromenad, långbrygga och ombyggnad av piren.

Det blev ju fantastiskt bra det här. Bra uppslutning och fint väder, konstaterade Klas Lind, ledamot i hamnföreningen. På bilden tillsammans med hela styrelsen (fr.v Anders Kjellberg, Klas Lind, Anders Gustavsson och Lennart Winbo)

Det blev ju fantastiskt bra det här. Bra uppslutning och fint väder, konstaterade Klas Lind, ledamot i hamnföreningen. På bilden tillsammans med hela styrelsen. fr.v Anders Kjellberg, Klas Lind, Anders Gustavsson och Lennart Winbo

Arbetet med Strandpromenaden pågår för fullt och tempot är högt. Bra planering och goda förutsättningar har gjort att projektet ligger en bra bit före i planeringen och i dag var det alltså dags för projektets första invigning. I kommunens monter representerade projektledare Ronnie Hollsten från Sektor samhälle tillsammans med Projektchef Robert Svensson på NCC. Många var de som var nyfikna och hade frågor att ställa kring arbetet med den nya strandpromenaden.

Projektledare Sektor samhälle Ronnie Hollsten, Hamnföreningens ordförande Anders Kjellberg, Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom och NCC projektchef Robert Svensson samlades för en gruppbild efter bandklippningen.

Projektledare Sektor samhälle Ronnie Hollsten, Hamnföreningens ordförande Anders Gustavsson, Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom och NCC projektchef Robert Svensson samlades för en gruppbild efter bandklippningen.

Ett hundratal personer var på plats för att se Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Gartman Blom klippa bandet på däck till den segelbåt som samtidigt seglade ut från Framnäs hamn. Det fanns flera montrar med motorbåtar och båtrelaterade produkter från lokala entreprenörer med anknytning till sjö- och båtliv att besöka.

Det är både roligt och viktigt att man satsar på Framnäs hamn, säger Christian Karlsson från CK Marine, som var på plats och stolt visade upp deras USA-importerade Chris Craft.

Christer, Daniel och Wilhelm Karlsson är tre generationers seglare som har båtar i Framnäs hamn. Seglingen är en stor passion inom familjen och de beskriver leende seglingens dragningskraft med rofylldhet och närhet till naturen. De hoppas att de gamla problemen med slambildning ska vara över i och med det nya inloppet.

Tre generationer Karlsson på jakt efter bra seglarvindar och kanske en bjudgodis från kommunens monter. fr.v. Christer, Daniel och Wilhelm Karlsson.

En av föreningarna som var på plats var Lidköpings modellflygklubb som för dagen givetvis representerades av båtsektionen. Med vackra modellbyggen och radiostyrda båtar av varierande slag förgyllde de dagen och gladde besökare med sin närvaro.

Stefan Nylund från Blombergs båtsällskap med sina Dragonfors 65:a

Sven-Åke Larsson med sin Colin Archer

Olle Norrman visade stolt upp Solö och Glittra. Egenhändigt och varsamt sammanfogade av ägaren själv enligt ritningar och anvisning.

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.