2022-05-30 06:00Pressmeddelande

6 juni i Lidköping

Nationaldagsfirande i Lidköping med Bröderna Rongedal. Nationaldagsfirande. Bröderna Rongedal Foto: Karin Törnblom

Fira nationaldagen med Bröderna Rongedal och Nya Stadens Storband på Dina-scenen Stadsträdgården i Lidköping

Nationaldagen, den 6 juni, klockan 16.00 gästas Dina-scenen i Stadsträdgården av Bröderna Rongedal som tillsammans med Lidköpings Storband bidrar till att fira Sveriges nationaldag 2022.

Härliga sångerskan och Lidköpingsbon Amanda Karlsson lotsar oss mellan de olika programpunkterna där även Musikskolans Paradorkester och Lidköpings folkdansgille medverkar.

Kultur- och fritidsnämndens ordförande Roger Ahlén delar ut och gratulerar Kultur- och fritidstipendiater, och Kommunalrådet Jonas Sundström välkomnar nya svenska medborgare.

Röda Korset serverar fika.

Varmt välkomna att fira nationaldagen med oss i Stadsträdgården i Lidköping!

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.

Kultursekreterare
Helene Nilsson