2018-02-15 12:47Pressmeddelande

Nu börjar Percussion Plus: nordisk-baltisk slagverksfest på Kungl. Musikhögskolan

null

Slagverkare får ofta nöja sig med en plats i bakgrunden: för att understryka eller färglägga olika sorters musik, eller för att fungera som en musikens motor som driver sångare och andra instrumentalister framåt.

Men nu kliver de själva fram i rampljuset under Percussion Plus. De fyra dagarna 15-18 februari är både en öppen slagverksfestival och en återkommande mötesplats för lärare och studenter från Norden och Baltikum.

Festivalens fokus ligger på slagverk i komponerad konstmusik, men bredden är stor och gränserna ofta medvetet otydliga. Här finns internationella virtuoser och experimentella avantgardemusiker som blandar slagverk och elektronik, men också pedagogiska projekt för barn och ungdomar.


Genus och återväxt

Årets festivaltema är Gender and Regrowth.

– Det finns en klar obalans vad gäller genus inom vårt skrå, säger säger initiativtagaren Joakim Anterot. Han är adjunkt i slagverk och slagverksmetodik vid KMH och studierektor vid Institutionen för klassisk musik.

– Många andra instrumentgrupper har kommit längre, men slagverk är ett fortsatt mansdominerat område, fortsätter Joakim Anterot. Ett sätt att arbeta med frågan är att med en sådan här festival ge goda exempel på en mera balanserad könsfördelning.

Festivalen vill också belysa återväxten inom slagverkstraditionen ur alla perspektiv: från barn och ungdomar till professionella musiker. Alla dessa kategorier finns representerade under Percussion Plus.

Slagverk är ju ofta dessutom något mycket mer än trumset eller orkesterns pukslagare: på KMH krävs en stor sal bara för att rymma alla de mer eller mindre exotiska föremål av olika material som ger ljud med hjälp av klubbor, händer eller på andra sätt. Många av dem kommer vi att få möta under de fyra dagarna av Percussion Plus.

– Det bästa med slagverk är att det är så många instrument, så man får vara som en kameleont, säger slagverksstudenten Andreas Nyström, som också är med och arrangerar festivalen:

– Ibland syns man och hörs jättemycket, ibland smyger man lite i bakgrunden; det är som att ha en stor garderob med en massa olika personligheter som man får välja att gå in i och spela. Och det tycker jag är väldigt roligt.


Nordisk tradition

– Det finns en särskild nordisk tradition inom slagverksspel, och den är värd både att visa upp och att utveckla gemensamt, fortsätter Joakim Anterot.

– Vi har fina linjer bakåt med legender som den finske, i år 89-årige solisten Rainer Kuisma, och den danske musikern Bent Lylloff som satte Norden på den internationella slagverkskartan, samt Kroumata som under trettio år var en världsledande slagverksensemble. Idag bärs traditionen vidare av den norska slagverkstrion SISU som gästar festivalen.

– Vi upplever att det finns slagverkare som särskilt söker sig till de nordiska länderna för att vi anses representera en lekfullt musikantisk inriktning: det handlar ju om så mycket mer än teknik och att ”hålla ordning på pinnarna”.

Ett exempel är den spanska slagverkssolisten och tidigare KMH-studenten Sabela Castro Rodriguez, som ger en solokonsert under Percussion Plus.

– Men vi vill också låta oss inspireras och blicka ut i världen. Festivalen gästas till exempel också av den koreafödda slagverksstjärnan Se-Mi Hwang, som idag har sin bas i Tyskland. Hon gör en solokonsert, men kommer också att undervisa och delta i den konferens, som också är en del av Percussion Plus.

PERCUSSION PLUS 2018
Tor-sön 15-18 februari 
Kungl. Musikhögskolan
Stockholms Musikpedagogiska Institut (SMI)

Hela programmet här

För mera info:

Joakim Anterot
070-727 08 31
joakim.anterot@kmh.se


Om Kungl. Musikhögskolan (KMH)

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning. KMH utbildar cirka 1300 studenter om året inom bl. a. folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH har särskilt uppdrag att ge utbildningar i orkester- och kördirigering, elektroakustisk komposition och pianostämning. KMH bedriver även konstnärlig och vetenskaplig forskning och forskarutbildning, utbildar i bl. a. musikterapi, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt. Med 350-400 egna konserter och andra evenemang varje år är KMH en av Stockholms större konsertarrangörer.


Kontaktpersoner

Emilie Lidgard
Koordinator för samverkan och innovation
Emilie Lidgard
Henrik Frisk
Prorektor på KMH och professor i musik
Henrik Frisk
Johannes Landgren
Tf. Rektor/Vice Chancellor
Johannes Landgren
Per Sjöberg
Konsert- och eventproducent
Per Sjöberg
Lektor i arbetsplatsförlagt lärande
Anna Backman Bister
Sven Ahlbäck
Professor i svensk folkmusik
Sven Ahlbäck
Eva Bojner Horwitz
Professor i musik och hälsa
Eva Bojner Horwitz
Ida Petri Kinner
Digital kommunikatör
Ida Petri Kinner
Marie Halling
Chef för samverkansavdelningen
Marie Halling