2015-05-20 11:09Pressmeddelande

B Tommy Andersson uruppförs på The Proms och uppmärksammas i brittisk press

null

B Tommy Andersson, tonsättare och gästprofessor i orkesterdirigering vid Kungl. Musikhögskolan (KMH) får sitt nya orkesterverk "Pan" uruppfört vid de legendariska "Proms"-konserterna i Albert Hall i London i höst. Han uppmärksammas också i brittisk press för sitt samarbete med BBC National Orchestra of Wales, där han i år är "Composer-in-Association".

– Jag har sällan stött på en kompositör som älskas så av musikerna, eftersom han skriver med en sådan insikt och förståelse för hur orkestern fungerar, sa chefdirigenten för BBC National Orchestra i Wales, Thomas Søndergård, när samarbetet med B Tommy Andersson presenterades tidigare i år. 

Uppdraget som Composer-in-Association har givit B Tommy Andersson möjlighet till ett nära samarbete med orkestern under ett år, och därmed att bygga upp en nära relation med musikerna. Orkestern har bland annat fördjupat sig i hans musik i form av ett kompositörsporträtt på orkesterns hemarena, BBC Hoddinott Hall.

B Tommy Andersson uppmärksammas bland annat också i det brittiska magasinet The Gramophone, som kallar honom "an unlikely hero in the land of song, the good folk of Cardiff whistling his tunes as they amble down Westgate Street" ("en osannolik hjälte i sångens land, där Cardiffs goda invånare numera visslar hans låtar när de strosar längs Westgate Street").

Artikeln framhäver också betydelsen av B Tommy Anderssons projekt "Composition Wales 2015", där unga kompositörer i Wales har fått skicka in sina verk till workshops, och i vissa fall för att få framföras med full orkester. 

– Jag är faktiskt alldeles särskilt förtjust över den här möjligheten, säger han till The Gramophone.

– Enda sättet att bli bättre som tonsättare är att få höra musiken man har skrivit och verkligen få se när musiker försöker spela den; det är någonting jag själv minns mycket väl.

Artikeln i The Gramophone

www.bbc.co.uk/events/ewnrzc

www.btommyandersson.com

www.bbc.co.uk/bbcnow

***

B. Tommy Andersson är född 1964 i Borås. Han har länge haft en dubbel karriär som kompositör och dirigent.

Han började komponera vid 11 års ålder; vid 14 fick han ett verk framfört offentligt för första gången - ett Preludium och fuga för orgel - det följdes året därpå av ett verk för stor orkester. Han fick mycket uppmuntran från sin första kompositionslärare, Jan-Anders Eriksson, och fortsatte sedan sina studier för Sven-Eric Johanson i Göteborg och därefter på KMH för Sven-David Sandström och Hans Eklund .

Sedan tjugoårsåldern har B. Tommy Andersson komponerat flitigt i många olika genrer. 1995 fick han i uppdrag att skriva en konsert för slagverk och orkester. Den resulterande i det ofta framförda verket Apollo. Sedan dess har han etablerat ett gediget rykte som kompositör både i Sverige och internationellt. I april 2009 ägnade Kungliga Filharmonikerna en fyra dagars festival åt hans musik.

Hans praktiska erfarenhet som dirigent har gjort det möjligt för honom att förverkliga sin önskan att skriva musik som kombinerar en sensuell färgpalett, rytmisk vitalitet och ett rik men lättsmält harmoniskt språk; detta har inneburit orkesterverk som Satyricon (2000), Reflections, en konsert för sopransaxofon (2003), Passacaglia (2008), The Garden of Delights (2009), Toccata, Aria och Chaconne för stråkorkester (2011) och Death i Venice (Richard Wagner in Memoriam) (2013).

B. Tommy Anderssons fascination för teater har resulterat i kammaroperan William, en fantasi om William Shakespeare (2006) och Warriors, ett dansverk som skapats tillsammans med koreografen Pontus Lidberg (2010).

Körmusik fortsätter att vara en betydande del av B. Tommy Anderssons produktion. Nyare verk inkluderar The Tyger för kör och orgel (2012), skriven för Erik Westbergs vokalensemble, och Från mars för blandad kör och orgel, som uruppfördes i januari 2014.

Två CD-skivor tillägnad hans orkestermusik har släppts på etiketterna på Phono Suecia och Sterling och fått höga betyg av kritiker; hans musik förekommer också på ett antal andra skivor. Även som dirigent har han gjort många inspelningar, särskilt av samtida svensk musik.


Om Kungl. Musikhögskolan (KMH)

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning. KMH utbildar cirka 1300 studenter om året inom bl. a. folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH har särskilt uppdrag att ge utbildningar i orkester- och kördirigering, elektroakustisk komposition och pianostämning. KMH bedriver även konstnärlig och vetenskaplig forskning och forskarutbildning, utbildar i bl. a. musikterapi, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt. Med 350-400 egna konserter och andra evenemang varje år är KMH en av Stockholms större konsertarrangörer.


Kontaktpersoner

Emilie Lidgard
Koordinator för samverkan och innovation
Emilie Lidgard
Henrik Frisk
Prorektor på KMH och professor i musik
Henrik Frisk
Johannes Landgren
Tf. Rektor/Vice Chancellor
Johannes Landgren
Per Sjöberg
Konsert- och eventproducent
Per Sjöberg
Lektor i arbetsplatsförlagt lärande
Anna Backman Bister
Sven Ahlbäck
Professor i svensk folkmusik
Sven Ahlbäck
Eva Bojner Horwitz
Professor i musik och hälsa
Eva Bojner Horwitz
Ida Petri Kinner
Digital kommunikatör
Ida Petri Kinner
Marie Halling
Chef för samverkansavdelningen
Marie Halling