Möt Per Björkling, 24, student på masterprogrammet i klassisk musik vid Kungl. Musikhögskolan (KMH). Senast 15 januari är det dags för anmälan till konstnärliga utbildningsprogram, och senast 15 april till lärarprogram med studiestart hösten 2015.
– Den klassiska musiken har sådan bredd och väcker så starka känslor. Det är ingen tillfällighet att det är klassisk och då framför allt romantisk musik som nästan alltid används i filmer när det gäller att få fram de riktigt stora känslorna, säger Per.
Per har provat alla möjliga sorters musik, och har bland annat spelat i soul- och popband och jazz, men det är den klassiska musiken han verkligen brinner för. Han kom in på KMH redan som 18-åring. Nu kombinerar han studier på masternivå med en provtjänstgöring hos Kungliga Filharmonikerna i Stockholms Konserthus. Kontrabas är hans instrument.
Snart ska han spela en konsert av den store virtuosen Giovanni Bottesini tillsammans med KMH:s stråkorkester. Efter den tvååriga masterutbildningen blir det antingen jobb i någon av de professionella symfoniorkestrarna, eller mer utbildning på hög nivå, gärna utomlands. Någon självskriven internationell kontrabasguru att söka upp finns det dock inte: det är stora skillnader på hur man spelar klassisk kontrabas i olika traditioner och olika delar av världen. Och det gäller både ideal i klangen, hur stråken hålls och mycket annat.
– Är man student i klassisk musik går mycket tid åt till att fokusera på sitt eget spel, att öva, öva och åter öva. Men jag sätter också stort värde på möjligheten att till exempel komplettera med lektioner i jazzbas för KMHläraren Jan Adefelt. Han har ju spelat med många av legenderna inom svensk och internationell jazz.
I det examensarbete som avslutar masterprogrammet gäller det att inte bara spela, utan att också utforska och reflektera kring sitt eget arbete, kring repertoaren, musikerrollen eller pedagogiska metoder.
– Jag har redan bestämt mig för vad mitt arbete kommer att handla om: det här om att tävla i musik. Hur skiljer sig repertoar, övningsteknik och bedömningar i en tävlingssituation från vad som gäller vid en konsert? Hur ska man hantera det faktum att en lärarjury lätt frestas att favorisera sina egna elever eller studenter?
Pers råd till dig som vill satsa på att söka in till KMH som klassisk musiker är att ha mycket tålamod och att arbeta grundligt.
– Välj inte för svår musik i början, försök inte imponera i antagningsproven med att vara märkvärdig. En antagningsjury lyssnar ju efter om man har förutsättningar att utvecklas. Vore man virtuos redan från början hade man ju inget på en musikhögskola att göra.
Flera porträtt av studenter vid KMH finns på www.kmh.se/våra-studenter.
Information om utbildningar, anmälan, antagningsprov m.m. finns på www.kmh.se/utbildning
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning. KMH utbildar cirka 1300 studenter om året inom bl. a. folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH har särskilt uppdrag att ge utbildningar i orkester- och kördirigering, elektroakustisk komposition och pianostämning. KMH bedriver även konstnärlig och vetenskaplig forskning och forskarutbildning, utbildar i bl. a. musikterapi, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt. Med 350-400 egna konserter och andra evenemang varje år är KMH en av Stockholms större konsertarrangörer.