2014-12-26 12:00Nyheter

Marta: Din kreativitet är det viktiga!

null

Möt Marta Forsberg, 25, student på kandidatprogrammet i komposition vid Kungl. Musikhögskolan (KMH). Senast 15 januari är det dags för anmälan till konstnärliga utbildningsprogram, och senast 15 april till lärarprogram med studiestart hösten 2015.

När Marta inte åker longboard eller läser böcker sysslar hon med live-elektronik och experimentell improvisation. Hon är uppväxt i en familj där musiken inte stod i centrum. Ändå valde hon att bli violinist och hon är klassiskt skolad på musikgymnasium, Lilla Akademien och olika förutbildningar. I Stockholm fann hon den elektroakustiska musiken och den fria improvisationen. Fiolen har hon fortsatt att använda som främsta ljudkälla.

– Det här med att själv spela live och det som händer i det levande framförandet är en viktig del i mitt komponerande. Just nu undersöker jag hur jag kan spela solo live med fiol och elektronik – utan fokus på min fysiska kropp utan på vad som händer i rummet med ljus och färg, berättar hon entusiastiskt.

Det som inspirerar Marta mest med den experimentella improvisationsmusiken är mötet med det oförutsägbara. Hon understryker att det kan vara läskigt och lite provocerande att släppa sina förutfattade meningar, men att det också ger möjligheten att uppleva något helt nytt.

– Det viktigaste med studierna på KMH så här långt är att jag har fått en massa utrymme, material och resurser: vi kan experimentera så mycket, allt finns ju här, och det finns en respekt för varje students konstnärlighet.

Marta hoppas också på ännu mer av gränsöverskridande samarbete med andra konstarter och andra högskolor. Om det inte sker under utbildningen kommer hon att se till att skapa sådana samarbeten själv.

– I framtiden hoppas jag kunna vara del i ett konstnärskollektiv eller ett produktionsbolag där jag kan arbeta nära andra konstformer.

Marta förklarar att den elektroakustiska världen ibland kan verka väldigt macho, med betoning på kunskap om teknik och prylar. Därför är hon involverad i ett projekt som försöker fånga upp tjejer som vill skapa musik men inte känner sig hemma i den experimentella konstmusiken.

– Det är din kreativitet som är det viktiga, resten får du lära dig!

Flera porträtt av studenter vid KMH finns på www.kmh.se/våra-studenter.

Information om utbildningar, anmälan, antagningsprov m.m. finns på www.kmh.se/utbildning


Om Kungl. Musikhögskolan (KMH)

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) är Sveriges enda fristående statliga högskola för högre musikutbildning. KMH utbildar cirka 1300 studenter om året inom bl. a. folkmusik, jazz, klassisk musik, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt olika lärarutbildningar med inriktning musik. KMH har särskilt uppdrag att ge utbildningar i orkester- och kördirigering, elektroakustisk komposition och pianostämning. KMH bedriver även konstnärlig och vetenskaplig forskning och forskarutbildning, utbildar i bl. a. musikterapi, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt. Med 350-400 egna konserter och andra evenemang varje år är KMH en av Stockholms större konsertarrangörer.


Kontaktpersoner

Emilie Lidgard
Koordinator för samverkan och innovation
Emilie Lidgard
Henrik Frisk
Prorektor på KMH och professor i musik
Henrik Frisk
Johannes Landgren
Tf. Rektor/Vice Chancellor
Johannes Landgren
Per Sjöberg
Konsert- och eventproducent
Per Sjöberg
Lektor i arbetsplatsförlagt lärande
Anna Backman Bister
Sven Ahlbäck
Professor i svensk folkmusik
Sven Ahlbäck
Eva Bojner Horwitz
Professor i musik och hälsa
Eva Bojner Horwitz
Ida Petri Kinner
Digital kommunikatör
Ida Petri Kinner
Marie Halling
Chef för samverkansavdelningen
Marie Halling