2020-12-21 06:00Pressmeddelande

Stipendier ger världsartister möjlighet att förkovra sig vid Musikhögskolan Ingesund

Internationella konsertpianister i sällskap av professor Julia Mustonen-Dahlkvist vid flygel, från vänster:  KaJeng Wong, Julia Mustonen-Dahlkvist, Aristo Sham och Tony Yang.Internationella konsertpianister i sällskap av professor Julia Mustonen-Dahlkvist vid flygeln, från vänster: KaJeng Wong, Julia Mustonen-Dahlkvist, Aristo Sham och Tony Yang.

De senaste åren har verksamheten med internationella konsertpianister vid Musikhögskolan Ingesund växt till att ha en exceptionellt hög nivå och attraherar världsartister att flytta till Arvika för att fortbilda sig. I dagarna blev det klart att Kjell och Märta Beijers stiftelse kommer att ge Ingesund Piano Foundation möjlighet att dela ut stipendium för att finansiera studieavgiften för tre internationella konsertpianister nästa år.

Ingesund Piano Foundation skapades för några år sen och är en insamlingsstiftelse vars syfte är att stödja pianospel i Arvika och vid Musikhögskolan Ingesund. Nu har stiftelsen tagit emot ett stöd om totalt 600 000 kr från Kjell och Märta Beijers stiftelse för detta ändamål.

- Trots att vi stöder denna verksamhet på många olika sätt, har vi som universitet inga möjligheter att betala studier för dessa exceptionella unga artister, säger Carina Hauge-Rouass, prefekt för Musikhögskolan Ingesund som är en del av Karlstads universitet.  Vi har sökt efter stöd men haft svårt att hitta några möjligheter för sådan finansiering här lokalt eller nationellt då studieavgiften för att studera heltid på program under ett läsår på Karlstads universitet för ej EU-medborgare är hög. De här stipendierna skapar nya möjligheter och vi är väldigt stolta och glada över denna grupp av enastående konsertpianister som väljer att fortbilda sig i Arvika och som sätter Musikhögskolan Ingesund och Karlstads universitet på den internationella musikkartan. Detta betyder inte bara mycket för oss på universitetet, utan för hela bygden runt Arvika, där kulturlivet fått ett uppsving med konsertpianister i världsnivå på plats.

En del av världseliten inom klassiskt piano har valt Arvika

Även Julia Mustonen-Dahlkvist, professor i klassiskt pianospel vid Musikhögskolan Ingesund, är väldigt glad och lycklig över stipendierna som Ingesund Piano Foundation nu kan dela ut.

- Vi är begeistrade och mycket tacksamma att få detta stöd från Anders Wall och Kjell och Märta Beijers stiftelse. Också är det helt fantastiskt att det kommer precis nu, i dessa mycket svåra tider för våra studenter, som också råkar vara kanske av den absoluta spetsen i pianovärlden och har drabbats hårt av alla inställa konserter sedan i våras. Detta stöd ger oss en otrolig möjlighet att fortsätta fortbilda sådana talanger här i Sverige och samtidigt vidareutveckla projektet Ingesund International Artists in Residence, startad av Ingesund Piano Foundation!

Anders Wall är styrelseordförande för Kjell och Märta Beijers stiftelse vars fokus är att främja vetenskap och kultur.

- Jag har med stort intresse följt den spektakulära utvecklingen vid Musikhögskolan Ingesund under pianoprofessor Julia Mustonen-Dahlkvists ledning – och även med viss stolthet, eftersom hon en gång var vår Girestastipendiat. Beijerstiftelsen bidrar sedan många år med stipendier till utomeuropeiska studenter vid Uppsala universitet. När nödropet kom från Ingesund Piano Foundation tyckte vi det var angeläget att bidra till att de tre pianotalangerna med så fina framtidsutsikter kan fortsätta sina studier i Sverige och Arvika.

De konsertpianister som får motta stipendier från Kjell och Märta Beijers stiftelse via Ingesund Piano Foundation för att fortbilda sig på Musikhögskolan Ingesund 2021 är:

Aristo Sham, Hongkong

KaJeng Wong, Hongkong

Tony Yang, Canada

Kontaktperson: Julia Mustonen-Dahlkvist, Ingesund Piano Foundation julia.dahlkvist@kau.se, 076-8393912

Kjell och Märta Beijers stiftelse stöder Ingesund Piano Foundation med 600 000 kr kommande år för att betala studieavgiften för excellenta studenter vid Karlstads universitet. Dessa tre är medborgare i land utanför EU och måste därför betala en avgift på cirka 250 000 kr per år för att få studera i Sverige via universitet. Bidraget kommer att bekosta två heltidsstudier, samt en halvtidsstuderande student.

Läs mer om Musikhögskolan Ingesund.

Om Karlstads universitet

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren