2023-05-25 09:39Pressmeddelande

Innovation- och designingenjörernas examensutställning

Skylt Karlstads universitetKarlstads universitet

Högskoleingenjörerna i innovationsteknik och design ställer den 26 maj ut sina arbeten på Kristinehamn Innovation Park.

Efter att mestadels ha varit i Karlstad, så gjorde ett samarbete med Närsam i Kristinehamn att utställningen nu blir i deras lokaler på Norra Staketgatan 4. Där kommer utställande ingenjörsstudenterna få besök av inbjudna gymnasieelever, företag och allmänhet under dagen. Dessutom genomförs ytterligare aktiviteter i samverkan mellan Karlstads universitet och Närsam.

Hållbarhet, i alla aspekter, fortsätter att vara en tongivande del i arbetena och designprocessen som sådan är en utmärkt metod för att få nya idéer. Världen och dess produkter och system förändras snabbt och där är modiga och  ifrågasättande ingenjörer en viktig pusselbit för att företag ska kunna hänga med i utvecklingen.

Många olika uppdragsgivare
Studenternas examensarbeten visar även på en stor bredd och variation av samarbetspartner, här några exempel:

Produktionssimulering för Metsä, Mariestad
Utveckling av knäficka för Alligo, Göteborg
Två arbeten för Invencon, Karlstad. Markinfästning i låghållfast jord samt portabel skyttebana.
Fixtur mm för Vestre, Torsby
Konceptutveckling av äventyrsbana för Boda Borg, Karlskoga
Maskinstativ åt Rejlers, Karlstad
Visuellt koncept kring kaffebryggare för 3TEMP, Arvika
Utveckling av möbler för WoodTube, Karlstad/ Säffle
Utforskande studie kring Livscykelanalys för Technia, Stockholm
Utformning av representationslåda för Voestalpine precision strip, Munkfors
Rekommenderad fixturlösning vid hybridprintning för Uddeholm Steel, Hagfors
Produktutveckling av belysningsarmatur för Nokalux, Töcksfors

Se utställningen och träffa studenterna
Andra intresserade och allmänheten är välkomna att komma och se studenternas examensarbeten den 26 maj efter klockan 13.00 på Kristinehamn innovation Park, Norra Staketgatan 4 i Kristinehamn.

För mer information kontakta Johan Strandberg, universitetsadjunkt i maskin- och materialteknik, tel 054- 7002243 eller  johan.strandberg@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.

Carina Olsson
Carina Olsson
Kommunikatör Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap