2020-09-07 13:02Nyheter

Nyhetsbrev nr 4, 2020, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

TJÄNSTEINNOVATIONSDAGEN 2020: KUNDDRIVEN TJÄNSTEUTVECKLING
Den 24 september bjuder CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, in till Tjänsteinnovationsdagen 2020 - en digital tjänsteinnovationstimme med fokus på kunddriven tjänsteutveckling. För andra året i rad presenteras Svenskt innovationsindex som visar Sveriges innovativaste företag - som kunderna ser det. Läs mer.

FORSKAREN: LÅT DITT BARN GÅ ELLER CYKLA TILL SKOLAN!
Skolan har startat och i år är det kanske fler föräldrar som låter sina barn gå eller cykla till och från skolan på grund av coronapandemin. Anledningen till trots är det en positiv utveckling, menar forskaren Jessica Westman Trischler vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Inte bara för att begränsa smittspridningen utan också för att det har en positiv påverkan på barns välmående och prestation i skolan. Läs mer.

FORSKARDUO NOMINERADE TILL ÅRETS HÅLLBARHETSINITIATIV VID DAGLIGVARUGALAN
Helén Williams och Fredrik Wikström vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, forskar om förpackningens roll för minskat matsvinn. Forskning som lett till att de idag blivit nominerade till Dagligvarugalan 2020 som en av tre finalister i kategorin ”Årets Hållbarhetsinitiativ”. Galan arrangeras för tolfte gången av branschtidningen Fri Köpenskap. Läs mer.

NYTT SAMARBETE SKA FRÄMJA SAMORDNING OCH UTVECKLING INOM HÄLSO- OCH SJUKVÅRD
CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är en av initiativtagarna till en ny arena för lärande och experimentering som ska stödja omställningen till en Nära vård. Satsningen sker tillsammans med SKR, Experio Lab Sverige, design vid Linköpings universitet samt Helsingborgs stad. Läs mer.

NY RAPPORT: SAMVERKAN OCH FÖRNYELSE AVGÖRANDE I VÅRDENS CORONAARBETE
Den 2 juli presenterade Sveriges kommuner och regioner (SKR) en ny rapport om den omställning och utveckling som skett inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. I rapporten ger Johan Quist, docent vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, en organisationsteoretisk spaning i pandemins spår. Läs mer.

RESTILLFREDSSTÄLLELSE LIKA VIKTIGT FÖR ALLA ÅLDRAR
Det finns skillnader i hur olika människor reser och upplever sitt resande, beroende på vilken åldersgrupp man tillhör. Däremot är restillfredsställelse lika viktigt för alla åldrar. Det visar en ny studie från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet som baseras på kollektivtrafikresenärer i fem olika generationer. Läs mer.

KALENDARIUM

Tjänsteinnovationsdagen 2020 24 september - digitalt seminarium
CTF bjuder in till Tjänsteinnovationsdagen 2020 -en digital tjänsteinnovationstimme med fokus på kunddriven tjänsteutveckling. För  andra året i rad presenteras Svenskt innovationsindex där kunder rankat Sveriges mest innovativa företag. Som deltagare från du ta del av aktuell forskning och konkreta tips som du kan använda för att utveckla din verksamhet. Läs mer och anmäl dig här!

Service Convention Sweden 2020 25-26 november - en kongress inriktad på välfärdstjänster - digifysikt
Vi samlar offentlig sektor, akademi och näringsliv för att tillsammans fokusera på hur vi kan lösa några av våra viktigaste samhällsutmaningar med hjälp av nya digitala lösningar, affärsmodeller och arbetssätt. Under två dagar får du ta del av spännande föreläsningar från bland andra We are Laja, Hbg Works och Buurtzorg varvat med paneldebatter och interaktiva sessioner. Läs mer.

PUBLIKATIONER
Här hittar du ett urval av våra senaste publikationer. Samtliga publikationer se ctf.kau.se.

• Cárdenas-Barrón, L.E., Reynoso, J., Edvardsson, B. & Cabrera, K. (2020). Inventory model optimization revisited: Understanding service inventories to improve performance, International Journal of Science & Technology, Vol. 27(3), pp. 1572-1592.
  • Alves, H., Cepeda-Carrion, I., Ortega-Gutierrez, J. & Edvardsson, B. (2020). The Role of Intellectual Capital in Fostering SD-Orientation and Firm Performance, Journal of Intellectual Captial, https://doi.org/10.1108/JIC-11-2019-0262
  • Touminen, T., Edvardsson, B. & Reynoso, J. (2020). Institutional change and routine dynamics in service Ecosystems, Journal of Services Marketing. JSM-06-2019-0243.R2
  • Friman, M. & Olsson, L.E. (2020). Daily travel and wellbeing among the elderly, International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 17, pp. 2342.
  • Koskela-Huotari, K., Vink, J. & Edvardsson, B. (2020). The institutional turn in service research: taking stock and moving ahead. Journal of Services Marketing, https://doi.org/10.1108/JSM-02-2019-0101
  • Patrício, L., Sangiorgi, D., Mahr, D., Čaić, M., Kalantari, S. & Sundar, S. (2020). Leveraging service design for healthcare transformation: toward people-centered, integrated, and technology-enabled healthcare systems. Journal of Service Management, published online: DOI 10.1108/JOSM-11-2019-0332.
  • Trischler, J., Johnson, M. & Kristensson, P. (2020). "A service ecosystem perspective on the diffusion of sustainability-oriented user innovations." Journal of Business Research, in press.

Du finns på sändlistan för CTF:s nyhetsbrev. Syftet med sändlistan är endast för utskick av CTF:s nyhetsbrev. Önskar du inte fler nyhetsbrev avregistrerar du dig här: www.kau.se/ctf/nyhetsbrev

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.