2020-06-17 10:54Nyheter

Nyhetsbrev nr 3, 2020, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

SOMMARHÄLSNING FRÅN CTF:S FÖRESTÅNDARE
Våren 2020 kommer vi minnas i många år framöver. Corona har påverkat våra liv rejält och ändrat många beteenden. Som ett av Sveriges största forskningscentrum är det viktigt att reflektera över detta och från ett CTF-perspektiv har det varit intressant att studera hur tjänsteforskningens principer om samskapande och resursintegration stöttat värdeskapande processer mellan människor och organisationer. Under hösten satsar vi hårt med ett flertal events och pågående forskningsprojekt. Håll utkik efter CTF i nyhetsbrev, mejl och på sociala medier så hoppas jag vi ses i höst. Till dess önskar jag dig en trevlig och avkopplade sommar. Har du en stund över, passa på och läs några boktips som CTF:are delat med sig av under våren. Trevlig sommar! Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF

VILKEN PÅVERKAN HAR CORONAPANDEMIN PÅ ÄLDRES RESANDE?
Hur reser äldre före, under och efter Coronapandemin och vad har det för konsekvenser för energieffektivt och hållbart resande? Det ska forskare undersöka i ett pågående projekt vid CTF som nu får ytterligare medel från Energimyndigheten. Projektet genomförs i samverkan med aktörer i de nordiska länderna och avslutas under 2022. Läs mer.

NY STUDIE OM CORONAKRISENS PÅVERKAN PÅ MUSIKBRANSCHEN
Det har knappast undgått någon att även musik- och eventbranschen har påverkats kraftigt av coronakrisen. Just nu genomför forskningsprojektet Music Ecosystems Inner Scandinavia, MECO, en enkätundersökning om hur förutsättningarna har förändrats för verksamma i branschen och vad som krävs för att hantera situationen. Läs mer.

ALEXANDRE SUKHOV ÅRETS IMIT-STIPENDIAT
Alexandre Sukhov har utsetts till 2020 års IMIT-stipendiat för sin doktorsavhandling "The human side of idea screening" och får ett stipendium på 25 000 kr. Läs mer.

NY STUDIE: DIGITAL COACHNING TILL BÄTTRE HÄLSA – FUNKAR DET?
Kan digitala tjänster stötta människor som vill förändra sitt beteende? Det är frågan som forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, just nu undersöker tillsammans med Friskvården i Värmland. Läs mer.

KARLSTADS UNIVERSITET FÅR 27 MILJONER FÖR ATT STÄRKA FÖRETAGENS INNOVATIONSKRAFT
Karlstads universitet får 27 miljoner av KK-stiftelsen för att utveckla företagens kompetens inom bland annat tjänsteutveckling och innovation. Syftet med satsningen är ytterst att stärka Sveriges konkurrenskraft. Läs mer.

HALLÅ DÄR JENNY KARLSSON, LEKTOR I FÖRETAGSEKONOMI …
… du är sedan årsskiftet projektledare för MECO, Music Ecosystems Inner Scandinavia, hur går det och vad handlar projektet om? Läs mer.

VÅRENS BOKTIPSSERIE
Under våren har forskare vid CTF tipsat om litteratur som de läser och som de tror kan vara intressant för dig. Här kan du ta del av våra sista tre boktips: Vem snodde min ostI en tid när mod är nödvändigtEtt perspektiv på komplexa system och drivkrafter bakom tillväxt, utveckling och innovationer Alla boktips finns på ctf.kau.se.

KALENDARIUM

Hur du gör din kund bättre - Företagssalongen 10 september
Kom och lyssna på professorn och CTF:s föreståndare Per Kristenssons föreläsning "Hur du gör din kund bättre!" kl.11.20-11.40 den 10 september. Föreläsningen är en del i programmet för Företagssalongen, en näringslivsdag med föreläsningar, mässa och möten på Elite Stadshotellet Karlstad, och vänder sig till yrkesverksamma. Fri entré. Förboka din plats på foretagssalongen.se. Där kan du läsa mer om föreläsningen och dagens program.

Save the date - Tjänsteinnovationsdagen 2020!
Den 24 september kommer Tjänsteinnovationsdagen 2020 att genomföras digitalt. Mer information angående tid och innehåll kommer efter sommaren, men sätt redan nu ett kryss i kalendern. Varmt välkommen!

Save the date – Service Convention Sweden 2020 25-26 november
Sätt ett kryss i kalendern för den femte upplagan av Service Convention Sweden den 25-26 november. Under två dagar får du ta del av spännande föreläsningar från bland andra We are Laja, Hbg Works och Buurtzorg varvat med paneldebatter och interaktiva sessioner. Vi samlar offentlig sektor, akademi och näringsliv för att tillsammans fokusera på hur vi kan lösa några av våra viktigaste samhällsutmaningar. Mer information kommer efter sommaren. Varmt välkomna!

PUBLIKATIONER
Här hittar du ett urval av våra senaste publikationer. Samtliga publikationer se ctf.kau.se.

Bäccman, C., Bergkvist, L. and Kristensson, P. (2020), "Elderly and care personnel’s user experiences of a robotic shower", Journal of Enabling Technologies, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JET-07-2019-0033 (open access).

Echeverri, P., och Salomonson, N., (2020). Experiences of demand responsive transport among vulnerable travellers - a handbook on need, demeanour, and interaction. Karlstads universitet.

Friman, M., and Olsson, L.E. (2020). Daily travel and wellbeing among the elderly, International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 17, pp. 2342.

Göbel, H., Cronholm, S., & Åkesson, M. (2020) ITIL Compliance with Service-Dominant Logic. e-Service Journal. 11(2)

Johansson, L-O., Barbopoulos, I., and Olsson, L.E. (2020). Deactivating economic motives in green consumption through social and moral salience, Journal of Consumer Marketing, https://doi.org/10.1108/JCM-10-2018-2904

Vargo, S.L. and Koskela-Huotari, K. (2020). Advancing conceptual-only articles in marketing. AMS Review, https://doi.org/10.1007/s13162-020-00173-w

Varman, R., Skålén, P., Belk, R.W., and Chaudhuri, H.R. (2020). Normative Violence in Domestic Service : A study of exploitation, status and grievability, Journal of Business Ethics, https://doi.org/10.1007/s10551-020-04444-1

Du finns på sändlistan för CTF:s nyhetsbrev. Syftet med sändlistan är endast för utskick av CTF:s nyhetsbrev. Önskar du inte fler nyhetsbrev avregistrerar du dig här: www.kau.se/ctf/nyhetsbrev

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.