2019-06-26 13:34Nyheter

Nyhetsbrev nr 3, 2019, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

Vi önskar er alla en avkopplande och fin sommar!

VI SÖKER NYA FORSKARKOLLEGOR
Vi söker just nu professor, lektor, postdoktor och doktorander inom markandsföring. Välkommen med din ansökan senast den 28 juni. Läs mer.

KARLSTADS UNIVERSITET OCH RISE I NYTT SAMVERKANSPROJEKT KRING DATA, TJÄNSTER OCH POLICY
Digitaliseringen och GDPR har gjort hantering av persondata allt mer krävande för många organisationer. Förra året anmäldes 2300 personuppgiftsincidenter till Datainspektionen, varav en fjärdedel gällde offentlig sektor. Förutom rättsliga och tekniska utmaningar finns också frågor om hur värde skapas med persondata, och inte minst på vems villkor. Detta är nyckelfrågor i ett nytt samverkansprojekt vid Karlstads universitet. Läs mer.

STORA FORSKNINGSSATSNINGAR OM PERSONLIG INTEGRITET OCH OPTIMERING AV MATERIAL
Tillsammans med näringslivet har Karlstads universitet beviljats forskningsmedel för två forskningsprojekt, TRUEdig och AMHiPP från KK-stiftelsen. Forskningsprojektet TRUEdig handlar om hur företag som utvecklar digitala tjänster för ökad personlig integritet kan öka användarens trygghet och känsla av egenmakt. Forskningsprojektet AMHIPP ska utveckla olika materials mikrostruktur för maximal stryka och hållbarhet. Det totala ekonomiska värdet av satsningarna uppgår till över 50 miljoner kronor. Läs mer.

FÖRÄNDRA NORMEN FÖR BÄTTRE PATIENTMOTTAGANDE
Resan genom vården för en patient, kan den förändras? Hur blir patienter bemötta och varför? I en ny doktorsavhandling har Josina Vink forskat om just patientresan och hur den kan förbättras. Hon menar att det inte bara är detaljerna som är viktiga för förändringen av patientresan, utan också hela strukturen kring vården, med normer, beteenden och regler. Läs mer.

OPEN INNOVATION SOM UTGÅNGSPUNKT FÖR TJÄNSTEINNOVATIONER I INDUSTRIELLA NÄTVERK
En globaliserad värld som förändras i allt snabbare takt ställer krav på snabba innovationsprocesser. En nyligen publicerad avhandling beskriver hur samarbeten genom öppna innovationsprocesser i nätverk kan vara ett alternativ som gör resan från idé till kommersialisering kortare. Läs mer.

TJÄNSTEFORSKNINGENS GRUNDARE HYLLADES PÅ INTERNATIONELL KONFERENS
Nyligen arrangerades en av världens främsta konferenser inom tjänsteforskning, QUIS16, på Karlstads universitet. I programmet medverkade flera av forskningsfältets grundare som berättade hur allt började, gav värdefulla insikter och goda råd för fortsatt forskning och utveckling. Bo Edvardsson, professor i företagsekonomi och grundare av CTF, var med när det började. Läs mer.

CTF BLOGG: REFLECTIONS AND KEY TAKEAWAYS FROM QUIS16
In the latest CTF blog, Dr. Kaisa Koskela-Huotari shares her reflections and key takeaways from the international symposium QUIS16, held June 10-13 at Karlstad University. (Only available in english). Läs mer.

HALLÅ DÄR HELÉN WILLIAMS, DOCENT I MILJÖ- OCH ENERGISYSTEM VID CTF
Du är just nu aktuell som "Klimatångestdoktorn" i P4 Värmland. Vad innebär det? Läs mer.

LÄS TJÄNSTEFIERING, EN NÄTBASERAD KURS FÖR YRKESVERKSAMMA
Har du behov av att kompetensutveckla dig inom området tjänstefiering? I höst ger vi kursen Tjänstefiering, en flexibel nätbaserade kurs på avancerad nivå för yrkesverksamma. Kursen ges under vecka 35-3. Välkommen med din anmälan! Läs mer.

SAVE THE DATE! SEMINAR: PERSPECTIVES ON VALUE CREATION IN THE PUBLIC SECTOR
CTF bjuder in till seminarium på temat värdeskapande inom offentlig sektor den 10 september på Karlstads universitet. Läs mer.

DOKTORANDKURS: THEORY AND RESEARCH IN SERVICE MANAGEMENT
CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet ger doktorandkursen Theory and research in service management. Ansök senast den 27 september. Läs mer.

PUBLIKATIONER
Här hittar du ett urval av våra senaste publikationer. Samtliga publikationer finns listade på ctf.kau.se.

• Carillo, F.J., Edvardsson, B., Reyonoso, J., and Maravillo, E. (2019) Alignment fo resouirces, actors and contexts for value creation: Bringing knowledge managment ino service-dominant logic. International Journal of Quality and Service Science, https://doi.org/10.1108/IJQSS-08-2018-0077.
  • Cova, B., Skålén, P., and Pace, S. (2019) Interpersonal practice in project marketing: how institutional logics condition and change them. Journal of Business and Industrial Marketing. https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2018-0116.
  • Echeverri, P., and Salomonson, N. (2019). Consumer vulnerability during mobility service interactions: causes, forms and coping. Journal of Marketing Management, pp. 364-389, doi.10.1080/0267257X.2019.1568281.
  • Gremyr, I., Valtakoski, A., and Witell, L. (2019). Two routes of service modularization: advancing standardization and customization. Journal of Services Marketing, Vol. 33(1), pp. 73-87.
  • Guyader, H., Ottosson, M., Frankelius, P., and Witell, L. (2019). Identifying the resource integration processes of green service. Journal of Service Management, preprint.
  • Waygood, E.O.D., Friman, M., Olsson, L. E., & Mitra, R. (Eds.) Transportation and Children's Well-being, Amsterdam: Elsevier.
  • Archpru Akaka, M., Koskela-Huotari, K., and Vargo, S.L. (2019). Further Advancing Service Science with Service-Dominant Logic: Service Ecosystems, Institutions, and their Implications for Innovation. In Maglio, P. P., Kieliszewski, C. A., Spohrer, J. C., Lyons, K., Patricio, L. & Sawatani, Y. (Eds.). Handbook of Service Science, Volume II (pp. 641-659). New York: Springer.
  • Camén, C., and Eriksson, H. (2019). Upphandling och kvalitet - går bra kvalitet att upphandla? I Upphandlad (pp. 105-138). Idealistas.

Du finns på sändlistan för CTF:s nyhetsbrev. Syftet med sändlistan är endast för utskick av CTF:s nyhetsbrev. Önskar du inte fler nyhetsbrev avregistrerar du dig här: www.kau.se/ctf/nyhetsbrev

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.