2017-06-19 10:48Nyheter

Nyhetsbrev nr 3, 2017, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

Trevlig sommar!
Vi önskar er alla en riktigt härlig sommar och en avkopplande ledighet!

Malin Thorsén ny ordförande
Malin Thorsèn, vd och grundare av Bright Planet AB, blir ny ordförande för CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Läs mer.

Anders Gustafsson får RJ Sabbatical
Femton forskare får i år anslag från Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, RJ, för att forska på heltid upp till ett år. En av dessa är Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Läs mer.

Musikbranschen utifrån ett tjänsteperspektiv
Musikbranschen har liksom som många andra branscher förändrats radikalt i takt med digitaliseringen. Vad är det egentligen som sker när en bransch digitaliseras och hur har musikbranschen påverkats utifrån ett tjänsteperspektiv? Det undersöker forskare vid CTF i ett aktuellt forskningsprojekt. Läs mer.

Satsning på tjänster gör skillnad
Dagens samhällsutmaningar, teknikutveckling och förändrade kundbeteenden pressar företag att ställa om från varu- till tjänsteproduktion. För företag med begränsade resurser kan det vara en stor utmaning. Forskare vid CTF har följt denna omställning hos tre företag och utvecklat en tjänstefieringsguide - ett stöd för företag som vill satsa på tjänster. Läs mer.

Ett ögonblick Tobias Otterbring...
… doktor i psykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. I våras la du fram din doktorsavhandling i psykologi, vad ska du göra härnäst? Läs mer.

CTFblogg: Do we all work with service innovation?
Lars Witell, professor i företagsekonomi och forskningsledare för forskarprofilen "Tjänsteinnovation för hållbara affärer" reflekterar kring tjänsteinnovation. Läs mer.

Hallå där Poja Shams...
... lektor i företagsekonomi och ansvarig för CTF Consumer Lab. Ordet forskningslabb kopplas ofta ihop med vita labbrockar, mikroskop och provrör. Hur ser det ut i CTF:s forskningslabb? Läs mer.

KALENDER

Seminarium: Kundupplevelser - en viktig konkurrensfaktor
Den 7 september arrangerar Handelskammaren tillsammans med CTF ett seminarium om kundupplevelser. Läs mer och anmäl dig här.

Kurs: Innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken
I höst ger vår kollektivtrafikforskargrupp Samot, i samarbete med K2, kursen Innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken. Ett tillfälle för dig som är projektledare, planerare, ledare eller chef inom kollektivtrafikbranschen och som vill lära dig mer om hur du kan driva ett innovationsarbete. Läs mer och anmäl dig här.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra samarbetspartners eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år. Mejla oss om du önskar avregistrera dig eller lägga till ny prenumerant: ctfnews@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.