2018-03-08 10:31Nyheter

Nyhetsbrev nr 1, 2018, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

MÖT PROFESSOR ANDY NEELY, UNIVERSITY OF CAMBRIDGE
Välkommen att lyssna till professor Andy Neely från University of Cambridge – en av världens främsta experter på innovation, tjänstefiering och digitalisering inom tillverkningsindustrin. Den 10 april håller Andy Neely, professor och prorektor vid universitetet i Cambridge, två seminarier på Karlstads universitet:

kl 9-11: "The Digitalisation of Manufacturing: Implications for Strategy, Operations and Services"
In the late 1960’s Wickham Skinner wrote his now classic article “Manufacturing – The Missing Link in Corporate Strategy”. In this seminar Andy Neely will ask how Wickham Skinner’s article would have changed if it were written today. It is clear that the style and nature of manufacturing is changing – servitization and digitalization are both having a profound impact on the way we conceptualize manufacturing. Using the manufacturing strategy framework, Andy will explore how the classic strategic decisions facing manufacturing firms have changed over the years.

kl 13-15: "Innovation, Entrepreneurship and Enterprise: Lessons from Cambridge University"
In this seminar Professor Andy Neely will discuss Cambridge’s approach to innovation, entrepreneurship and enterprise. He will use his knowledge and experience to describe the Cambridge innovation ecosystem, explain how it has supported a successful regional innovation cluster and offer some thoughts on what the future might hold.

Tid och plats: 10 april, 9-11 och 13-15, Andersalen, 11D 121, Karlstads universitet.
Seminarierna är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Ingen anmälan krävs.

VI SÖKER POSTDOKTOR FÖRETAGSEKONOMI
Just nu har vi en öppen position som postdoktor i ämnet företagsekonomi vid CTF. Sista ansökningsdag 15 mars. Läs mer.

ANSTÄLLDA I ÖPPNA KONTORSLANDSKAP MÅR SÄMRE OCH ÄR MER MISSNÖJDA MED SINA ARBETEN
Det blir allt vanligare att anställda får dela arbetsplats med sina kollegor i stora, öppna kontorslandskap. På så sätt vill företag och organisationer spara pengar men också underlätta interaktionen mellan de anställda. En studie från CTF visar dock på det motsatta förhållandet. Ju fler som delar arbetsplats desto mindre nöjda är de anställda och desto svårare anser de det vara att ha en bra dialog med sina kollegor. Läs mer.

BARN SOM SJÄLVA TAR SIG TILL SKOLAN ÄR MER NÖJDA OCH PRESTERAR BÄTTRE
I december 2017 disputerade Jessica Westman vid Karlstads universitet. Hennes doktorsavhandling i psykologi "Drivers of children’s travel satisfaction" visar hur valet av transportsätt och aktiviteter under resan påverkar barns välmående och prestation i skolan. Läs mer.

NYTT PROJEKT OM TJÄNSTEFIERING
I ett nytt projekt ska forskare vid CTF utveckla en referensmodell för att skapa en bättre förståelse för hur tjänstefiering hos tillverkande företag går till i praktiken. Projektet genomförs i samverkan med BillerudKorsnäs AB, Rolls-Royce AB, Voith Hydro AB och Cellcomb AB och finansieras av KK-stiftelsen, Karlstads universitet samt de medverkande företagen. Läs mer.

NÄTVERKSMÖTE INOM EU-PROJEKTET SERVICE DESIGN FOR INNOVATION
I mitten på januari samlades forskare och doktorander i Karlstad för nätverksmöte inom det internationella projektet Service Design for Innovation, SDIN. I samband med mötet arrangerade CTF och Experio Lab en öppen konferens på temat tjänstedesign. Läs mer.

JOHAN QUIST I JURYN FÖR GULDLÄNKEN
Under våren ska Johan Quist, forskare och lektor i företagsekonomi vid CTF delta i arbetet med att utse finalister till Guldlänken 2018. Guldlänken är en utmärkelse som sedan 1999 premierar och stimulerar den mest innovativa förvaltningsutvecklingen inom det offentliga Sverige. Läs mer.

KATRIN LÄTTMAN I STYRELSEN FÖR ”NÄTVERKET FÖR JÄMSTÄLLDHET I TRANSPORTSEKTORN”
Katrin Lättman, doktorand i psykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, adjungerad i styrelsen för ”Nätverket för Jämställdhet i Transportsektorn” under 2018. Läs mer.

CTFBLOGG: TEN YEARS OF EYE-TRACKING
Poja Shams är lektor i företagsekonomi och forskare vid CTF är författaren till vårt senaste blogginlägg. Läs hans blogg här.

SAVE THE DATE! SERVICE CONVENTION SWEDEN 28-29 NOVEMBER 2018
Den 28-29 november 2018 arrangeras Service Convention Sweden. Konferensen vänder sig till dig som vill veta mer om hur tjänstefiering och innovation kan användas i företag, organisationer och offentlig sektor för att ge ökad service och bättre upplevelser. Med Service Convention Sweden vill vi höja kunskapen om traditionell tjänstesektor och samtidigt lyfta fram fler branscher där innovation, tjänster och upplevelser är nyckeln till framgång. Till vår hjälp har vi experter från flera olika områden och du får ta del av världsledande forskning, praktiska case och workshops. Läs mer och anmäl dig här.

VÄLKOMMEN TILL DISPUTATION I FÖRETAGSEKONOMI!
Den 16 mars, kl 13.15-15.00, försvarar doktorand Kaisa Koskela-Huotari sin doktorsavhandling i företagsekonomi "The evolution of markets - A service ecosystems perspective". Seminariet hålls i sal 11D 227 på Karlstads universitet och är öppet för allmänheten. Läs mer.

Den 23 mars, kl 13.15-15.00, försvarar doktorand Vasileios Charitsis sin doktorsavhandling i företagsekonomi "Self-Tracking, Datafication and the Biopolitical Prosumption of Life". Seminariet hålls i sal 11D 227 på Karlstads universitet och är öppet för allmänheten. Läs mer.

CALL FOR PAPERS: NORD2018, 19-21 SEPTEMBER 2018
Konferensen NoRD2018 välkomnar abstracts. Läs mer.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra samarbetspartners eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Mejla oss om du önskar avregistrera dig eller lägga till ny prenumerant: ctfnews@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.