2016-12-20 08:23Nyheter

CTF Nyhetsbrev nr 6, 2016, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

Vi vill passa på att önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

5,3 miljoner till forskning om energieffektivare arbetspendling
Forskare vid CTF har beviljats 5,3 miljoner till forskning om energieffektivare arbetspendling. Energimyndigheten är projektets huvudfinansiär. Läs mer.

Mindre stress i julhandeln med hjälp av armband
Så här i jultider blir vi allt mer stressade och påverkade av trängsel och hög ljudvolym i butikerna. Hur kan vi göra julhandeln mindre stressig? Om det handlar en aktuell studie vid Karlstads universitet. Läs mer.

Opersonliga säljare får dig att handla mer
Musik, ögonkontakt och opersonliga säljare får kunderna att trivas och handla mer i butiken. Detta visar Pernille K Anderssons avhandling i psykologi. Läs mer.

CTF doktorand får stipendium för utlandsstudier
Kotaiba Aal, doktorand vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstad universitet, har fått ett Hedelius stipendium på 100 000 kr för att besöka Texas State University i San Marcos, USA, där han ska arbeta med sin doktorsavhandling. Läs mer.

Välfärdsfrågor på Service Convention Sweden 2016
Den 30 november – 1 december samlades närmare 200 deltagare på Karlstad CCC för Service Convention Sweden – en konferens med fokus på hur man kan skapa och utveckla framtidens välfärdssamhälle. Läs mer.

Per Kristensson i SVT
Torsdagen den 24 november medverkade Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation, i SVT:s konsumentprogram Plus. Programmet handlade om Black Friday, superrean från USA som infaller den 25 november, och om familjer som infört köpstopp under ett helt år. Läs mer om Plus och se avsnittet på svt.se/plus.

Margareta Friman i ny expertgrupp
Margareta Friman, professor i psykologi, har fått ett uppdrag som expert i ett nytt forskningsprojekt om hur man kan få fler att resa kollektivt i norska stadsregioner. Läs mer.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är prenumerant eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år. Mejla oss om du önskar avregistrera dig eller lägga till ny prenumerant: ctfnews@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.