2016-06-22 12:39Nyheter

CTF Nyhetsbrev nr 3, 2016, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om CTFs forskning och utveckling.

Trevlig sommar!
Först av allt vill vi passa på att önskar Er alla en riktigt härlig sommar och en avkopplande ledighet!

Välkommen att besöka nya ctf.kau.se
Vi har precis lanserat vår nya webbplats med nytt utseende och ny funktionalitet. En del arbete återstår innan allt är på plats och fungerar som det ska så vi ber om överseende med detta. Välkommen att titta in och klicka dig runt på nya ctf.kau.se!

Från cilvilingenjör till professor i företagsekonomi
I maj blev forskaren Peter Magnusson befordrad till professor i företagsekonomi med inriktning på industriell ekonomi vid Karlstads universitet. Här berättar Peter om sin resa från praktiserande ingenjör till professor. En resa där CTF haft en viktig roll som kanske kan inspirera andra praktiker att ta klivet in i akademin. Läs mer.

Tillsammans driver de tjänsteforskningen framåt
I slutet på april arrangerade CTF en andra träff inom International Network of Service Researchers. Här samlas några av världens främsta forskare inom tjänsteforskningen för att tillsammans stärka och driva utvecklingen inom tjänsteforskningen framåt. Läs mer.

Presentationer från Tjänsteinnovationsdagen
Nu finns presentationerna från Tjänsteinnovationsdagen publicerade på vår youtube-kanal. Tjänsteinnovationsdagen arrangerades den 27 april på Karlstad CCC och handlade om tjänsteinnovation, värdeskapande, kundupplevelser, affärsmodeller, digitalisering och Internet of things. Se presentationerna här.

Ny bok: Service Innovation
I april släpptes en engelsk version av den populära boken Tjänsteinnovation, skriven av våra forskare Anders Gustafsson, Per Kristensson och Lars Witell. För den engelska versionen, Service Innovation, valde författarna att samarbete med professor Gary Shirr vid Radford University. Läs mer om boken businessexpertpress.com.

Här kan du ta del av våra senaste forskning i sommar
Våra forskare kommer att presentera sin senaste forskning vid några av de främsta tjänstekonferenserna i sommar. Håll dig uppdaterad om vart via ctf.kau.se

KALENDER

Seminarium: Öka affärerna med tjänstelogik
Den 22 september arrangerar CTF ett seminarium om tjänstelogik tillsammans med Swerea IVF och Linköpings universitet. Ett tillfälle att diskutera och byta erfarenheter med företag som arbetar med tjänstefiering samt med forskare som är experter på området. Läs mer.

Workshop: Fjärrstyrda tjänster inom svensk industri
Den 5 oktober 2016, kl 10-16, bjuder CTF in till en kostnadsfri workshop om fjärrstyrda tjänster inom tillverkningsindustrin. Den leds bland andra av forskaren Heiko Gebauer, forskare vid EWAG Institute med flera års erfarenhet av fjärrstyrda tjänster. Workshopen ger dig vetenskaplig kunskap, praktiska exempel, inspiration och ett tillfälle att utbyta erfarenheter med andra företag. Läs mer.

CTF 30 - fira med oss den 6 oktober!
Boka in den 6 oktober i kalendern - då bjuder vi in till 30-årsjubileum. Förberedelserna pågår för fullt och det kommer att bli ett spännande och framtidsorienterat event. Läs mer.

Service Convention Sweden 2016 – sätter fokus på samhälle och välfärd
Nu är det dags att boka en plats på Service Convention Sweden 2016. Årets främsta konferens för verksamma inom den offentliga och privata välfärdssektorn och för dig som vill vara med och utveckla framtidens välfärdstjänster. I konferensprogrammet lyfts verksamheter där innovation, tjänster och upplevelser är nyckeln till framgång. Konferensen äger rum den 30 november – 1 december i Karlstad. Läs mer på serviceconventionsweden.se

Kurs: Lär dig mer om innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken
I höst ger vi kursen Innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken. Kursen ges i samarbete med K2 och vänder sig till dig som är projektledare, planerare, ledare eller chef inom kollektivtrafikbranschen och som vill lära dig mer om hur du kan driva ett innovationsarbete. Läs mer.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är prenumerant eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år. Mejla oss om du önskar avregistrera dig eller lägga till ny prenumerant: ctfnews@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.