2016-04-26 14:00Nyheter

CTF Nyhetsbrev nr 2, 2016, från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet

null

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och offentliga organisationer samt andra universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om CTFs forskning och utveckling.

Prisade för sin forskning om jobbiga kunder
Forskarna Markus Fellesson, docent i företagsekonomi vid Karlstads universitet, och Nicklas Salomonson biträdande professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås, har tilldelats stipendiet till Handels förre ordförande Kenth Petterssons minne. Stipendiet delades ut på Handels kongress under söndagen den 24 april och gavs till de båda forskarna för deras forskning kring besvärliga kunder. Läs mer.

Ny doktorsavhandling om värdighet inom lågstatusyrken
Anställda inom lågstatusyrken har dåliga arbetsförhållanden, brist på inflytande och låg lön. De får hela tiden försöka upprätthålla sin värdighet i servicemöten och hantera samhällets nedvärderande syn på lågstatusyrken. Hur gör de anställda för att få en bättre arbetssituation, skapa värdighet i sitt arbete? Detta har Helena Lundberg studerat och resultaten finns i en ny doktorsavhandling från Karlstads universitet. Läs hela avhandlingen här.

Ny bok om att leda och utveckla utifrån tjänstelogik
I mitten av maj släpps en ny bok om tjänstelogik skriven av forskaren Per Skålén. Den beskriver och ger praktiska exempel på hur man kan förstå, leda och utveckla en verksamhet utifrån tjänstelogik. Boken baseras på flera år forskning och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer. Läs mer.

Erik Wästlund ny docent i psykologi
Erik Wästlund har befordrats till oavlönad docent i psykologi vid Karlstads universitet. I sin forskning fokuserar han på beslutsfattande och konsumentbeteenden och till sin hjälp använder han eye-tracking. Hans forskning har uppmärksammats både nationellt och internationellt, bland annat uppmärksammades hans studier om hur vi tar till oss text via papper vs skärm i Scientific American och i mitten på mars pratade han om den så kallade "Sunnedollarn" i tv-rutan. Läs mer.

Margareta Friman i redaktionen för internationell tidskrift om psykologi
Margareta Friman, professor i psykologi, blir biträdande redaktör i ämnet miljöpsykologi hos den internationella tidskriften Frontiers in psychology. Läs mer.

CTF-forskare fick Nokia Award
Forskarna Lars E Olsson, Peter Magnusson och Alexander Sukhov har tilldelats utmärkelsen ”Nokia Award for The Paper with the Best Technological Implikations” för en konferensartikel om idéutvärdering. Läs mer.

Samot partnerdagar
Den 13-14 april träffades aktörer i Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet, för att diskutera och lyfta gemensamma frågeställningar inom kollektivbranschen. Läs mer.

Service Convention Sweden 2016 - framtidens välfärdstjänster i fokus
Människors ökade krav och förväntningar gör det allt viktigare att kunna leverera och erbjuda tjänster som utgår ifrån användarens behov. Oavsett om användare kallas kund, medborgare, kommuninvånare eller patient så är det upplevelsen som gör skillnad. För tredje året i rad samlar Service Convention Sweden entreprenörer, innovatörer, forskare, beslutsfattare och praktiker för att inspirera, dela med sig av kunskap och ge exempel på hur du genom att satsa på tjänsteinnovation, tjänstefiering, upplevelser och digitalisering kan utveckla framtidens välfärd. Årets konferens hålls den 30 november - 1 december på Karlstad CCC. Läs mer och anmäl dig redan idag till Early-Bird pris på: serviceconventionsweden.se

Vårt kalendarium

Du får det här nyhetsbrevet för att du är prenumerant eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år. Mejla oss om du önskar avregistrera dig eller lägga till ny prenumerant: ctfnews@kau.se

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.