2020-10-27 08:25Pressmeddelande

Uppföljande webbinarium: Så stoppar vi miljardförluster från byggskador och slöseri!

Logotyper för IQ Samhällsbyggnad, CMB vid Chalmers och Boverket som samverkar kring ledarskap kopplat till byggskador.Logotyper för IQ Samhällsbyggnad, CMB vid Chalmers och Boverket som samverkar kring ledarskap kopplat till byggskador.

När hållbarhet står högst på agendan samtidigt som byggskador och slöseri kostar miljarder varje år då behöver byggsektorn agera. Vad kan vi tillsammans göra för att öka nytänkande, kvalitet och resurseffektivitet? Välkommen till ett webbinarium som arrangeras av Boverket, CMB vid Chalmers och IQ Samhällsbyggnad. Webbinariet, som hålls den 3 november kl 13.15-15.30,  är det andra på samma tema.

Kunde du inte vara med den 23 september då det första webbinariet gick av stapeln kan du självklart delta ändå! Här kan du se en inspelning från webbinariet den 23 september.

Under en eftermiddag fokuserar vi på hur vi tillsammans kan vända trenden och på vilket ledarskap som behövs för ett hållbart och framgångsrikt samhällsbyggande. Hur påverkar projektkulturen motivation och engagemang och därmed antalet fel, brister och skador? Boverket berättar om de rapporter som tagits fram och det arbete som myndigheten gör. Vi gör nedslag i forskningen.

Representanter från sektorn samtalar om vilka hinder som finns och vägen framåt. Vi får en reflektion från statssekreterare Elin Olsson och får avslutningsvis veta mer om hur CMB, Boverket och IQ Samhällsbyggnad arbetar vidare med frågan.

Anmälan till webbinariet sker via iqs.se eller per e-post till Helena Gibson Ek, kommnikationsansvarig på IQ Samhällsbyggnad.

Medverkande:

Elin Olsson, statssekreterare hos digitaliserings- och bostadsminister Per Bolund

Anders Sjelvgren, gd Boverket

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen

Ola Månsson, vd Installatörsföretagen

Kajsa Hessel, ordförande, Byggcheferna

Tommy Lenberg, vd Byggherrarna

Martin Löwstedt, docent Chalmers

Daniel Andersson, projektledare Boverket

Amanda Eklund, arbetsledare Serneke

Jens Johansson, hållbarhetsexpert Upphandlingsmyndigheten

Anita Aspegren, vd IQ Samhällsbyggnad – moderator

Om IQ Samhällsbyggnad

IQ Samhällsbyggnad är en medlemsorganisation som samlar företag, akademi, offentlig sektor och organisationer i samhällsbyggnadssektorn kring forskning, innovation och utveckling. Vi kombinerar forsknings- och innovationsfrågor med gränsöverskridande samverkan i skärningspunkten mellan näringsliv, politik, civilsamhälle och akademi. Läs mer på www.iqs.se.