2020-10-28 08:01Pressmeddelande

Endast 15% använder mobilen för att söka jobb

Endast 15% använder mobilen för att söka jobb Endast 15% använder mobilen för att söka jobb

Det är år 2020 och vi har levt med internet så som vi känner till det i dryga trettio år. Genom din mobil kan du idag beställa hämtmat till dörren, ta en yogaklass, livestreama ditt barns första steg, hyra en motorsåg av din granne, swisha kompisen pengar och videochatta med en läkare om dina konstiga prickar. Ska du däremot söka jobb visar Highers undersökning att du sannolikt tar en skärmdump av jobbannonsen, mailar den till dig själv och förflyttar dig till din dator för att författa ett hederligt gammalt CV och ett personligt brev som du sedan (efter många, ångestladdade timmar) skickar in till arbetsgivaren.

Undersökningen visar dessutom att hälften av de tillfrågade inte tycker att CV:t ger en rättvis bild av vilka de faktiskt är. Att söka jobb år 2020 anses av majoriteten alltså fortfarande vara både jobbigt, tidskrävande och missvisande.

“Resultatet bekräftar egentligen bara det vi redan visste”, säger Stefan Lidén, VD för Higher. “Jag kan tycka att det är häpnadsväckande att digitaliseringen har kommit så långt men att jobb- och rekryteringsbranschen fortfarande förlitar sig på analoga papper som CV och personligt brev,” fortsätter han.

Hälften av de tillfrågade tycker inte att CV:t ger en rättvis bild av vilka de är.

Intresset för att använda mobilen för att söka jobb är överväldigande i undersökningen, över 80% av de tillfrågade svarade ja på frågan om de skulle vilja söka jobb direkt i mobilen om möjligheten finns att få ge en korrekt bild av sig själv och sina kunskaper. Sanningen är att verktygen redan finns - förra årets lansering av mobilrekryteringsverktyget Higher har möjliggjort en helt mobil rekryteringsprocess för både arbetsgivare och jobbsökare.

“Jag önskar att fler arbetsgivare skulle få upp ögonen för video i kombination med kompetensbaserade frågor i rekryteringssammanhang. Våra kunder rekryterar både juniora tjänster och mer avancerade roller med stora framgångar - 100% mobilt, 100% hållbart och utan både CV och personligt brev,” uppger Stefan Lidén.

Om Higher

Higher är ett helt nytt mobilt rekryteringsverktyg där kandidaterna söker jobb direkt via sina mobiltelefoner på bara ett par minuter. Säg hej då till CV:n och få ut mer kvalitativ information och ökad konvertering på köpet.

Stefan Lidén