2020-03-25 11:24Pressmeddelande

Hotellkedja, matjätte & rekryteringsbolag går ihop för att rädda jobb

Hotellkedja, matjätte och rekryteringsföretag går ihop för att rädda jobbHotellkedja, matjätte och rekryteringsföretag går ihop för att rädda jobb

Lidl startar ett branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade med hjälp av ett helt nytt mobilt rekryteringsverktyg.

I spåren av coronakrisen har vissa branscher, inte minst besöksnäringen, drabbats hårt med varsel och uppsägningar som följd. Parallellt har trycket i Sveriges livsmedelsbutiker ökat. Mot den bakgrunden ingår nu Lidl Sverige och Nordic Choice Hotels ett unikt branschöverskridande samarbete där de som står utan jobb hos hotellkedjan kan söka anställning i någon av Lidls butiker eller lager. Med hjälp av rekryterings- och bemanningsföretaget Next u och det mobila verktyget Higher så erbjuds alla anställda som har blivit varslade hos Nordic Choice Hotels möjligheten att söka jobb hos Lidl.

Next u är rekryterings- och bemanningsföretaget bakom verktyget Higher. För 8 år sedan inleddes verksamheten genom att börja arbeta med rekrytering och bemanning via videopresentationer. Strävan efter att vidareutveckla rekryteringsprocessen är vad som ligger bakom det nya verktyget där kandidaterna söker jobb direkt via sina mobiler på bara ett par minuter.

Vi ser väldigt positivt på det här samarbetet och är stolta över att vara en del av det. Higher är ett verktyg som är utvecklat för att det ska vara tillgängligt och enkelt för både arbetssökande och arbetsgivare men fortfarande kraftfullt nog att kunna ersätta ett traditionellt CV så att hela ansökningsprocessen kan skötas via mobilen. Det tycker vi att vi har lyckats med och det märks också tydligt nu när vi har många samarbetspartners som använder verktyget. Det känns väldigt kul, säger Stefan Lidén VD och grundare av Next u och Higher.

Rekryteringen startar omgående och beräknas rädda massvis av jobb för tidigare anställda hos Nordic Choice Hotels.

Om Higher

Higher är ett helt nytt mobilt rekryteringsverktyg där kandidaterna söker jobb direkt via sina mobiltelefoner på bara ett par minuter. Säg hej då till CV:n och få ut mer kvalitativ information och ökad konvertering på köpet.