2021-03-18 07:47Pressmeddelande

Fyrfasen välkomnar Ei’s utredning ang. oschyssta affärsmetoder

null

Energimarknadsinspektionen (Ei) har de senaste åren tyvärr sett en ökning av antalet klagomål gällande oschyssta affärsmetoder som elhandelsföretag använder sig av. Därför startar Ei en utredning och ett projekt för att förbättra situationen för elmarknadens kunder.
Läs Ei’s nyhet i sin helhet.

Vi på Fyrfasen drivs av att skapa ärliga, trygga och långsiktiga relationer med våra kunder. Därför är vi certifierade inom Schysst Elhandel, en kvalitetssäkring som ska öka tryggheten för kunder i valet av elhandelsföretag och samtidigt mota bort oseriösa aktörer på marknaden.

- Vi ser det som oerhört olyckligt att företag i branschen bedriver elhandel på oseriösa grunder. Det är viktigt att både Ei och Konsumentverket agerar för att mota bort de aktörer som skapar en osäker och oseriös bild av elmarknaden, men här behöver vi även ytterligare agerande från olika håll, t.ex. i form av ny lagstiftning, säger Cecilia Norberg VD på Fyrfasen.

Välj ett schysst elavtal

Schysst elhandel är en certifiering av elhandelsföretag, som innebär att kunden ska kunna lita på att ett certifierat företag bedriver schyssta säljmetoder. Certifieringen är instiftad av branschföreningen Energiföretagen i Sverige där själva processen utförs, följs upp och granskas av det oberoende certifieringsföretaget DNV GL.

För att certifieras inom Schysst Elhandel har vi på Fyrfasen avgett ett antal kundlöften och genomgått en noggrann revision för att visa att vi lever upp till dessa. Läs mer om våra kundlöften

Att tänka på när du jämför elavtal

Är du på gång att teckna ett nytt elavtal eller är missnöjd med ditt avtal? Kika gärna i Energiföretagens guide med samlade frågor och svar som kan vara till stor hjälp på vägen. Länk till Energiföretagens guide.

Om Härjeåns

År 1917 bildades Härjeåns Kraftaktiebolag i syfte att säkra Härjedalens framtida energiförsörjning på det modernaste sätt som då fanns. I 100 år har bolaget utvecklats i takt med tiden och fortsatt bidra till en levande glesbygd. Härjeåns Kraft AB erbjuder idag lösningar inom energi, värme, kommunikation, bestående av bolagen Härjeåns Kraft AB, Härjeåns Energi AB, Härjeåns Nät AB, Fyrfasen Energi AB.

Cecilia Norberg
Cecilia Norberg