2021-06-07 10:54Nyheter

Härjeåns säkrar strömförsörjningen till västra Härjedalen

null

Utbyggnaden i västra Härjedalen fortsätter i hög takt. För att säkra elleveransen till området pågår vid Långå kraftverk ett av Härjeåns större projekt, här byggs en ny kraftfull transformatorstation som ska ge ökad effekt i elnätet via anslutning till stamnätet. Projektet innebär även en högre driftsäkerhet som gynnar redan boende och verksamma i området.

84 ton från Slovenien till Härjedalen
Projektet startades 2020 med markarbeten så som dränering och schaktning samt betonggjutning, så att allt skulle stå klart när den 84 ton tunga transformatorn anländer. Transformatorn är fabriksmonterad med 15 månaders leveranstid och levereras på en lång trailer i 2 438 km, från Ljubljana i Slovenien till Långå kraftverk. Transformatorns effekt är på 80 MVA, vilket är nästan lika kraftfullt som dubbla totala effektuttaget i västra Härjedalen.

Efter en lång resa planerade man för att transformatorn skulle anlända 3e maj 2021. Men med risk för vägens bärighet sista sträckan från 84:an mot kraftverket var man tvungen att tidigarelägga med en dag, och nu står den jättelika transformatorn på plats. Härnäst återstår montage av kylare och isolatorer samt inkoppling och tester innan driftsättning i september 2021. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljoner kronor.

”Vi är glada att projektet äntligen är i slutfasen, planeringen startade redan för 4 år sedan. Efter en hel del planering och dialoger med Svenska Kraftnät och Fortum, enades vi om denna lösning. I takt med nybyggnationer och energiomställningen mot ett fossilfritt samhälle ser vi ett ökat effektbehov i området. Transformatorn kommer att säkra strömförsörjningen till västra Härjedalen i en lång tid framöver, säger Niklas Köhler VD på Härjeåns Nät.”

Vad är en transformator?
Är en enhet som omvandlar hög spänning till låg spänning och vise versa. Ett exempel på en mindre transformator är den ”låda” som sitter på strömsladden till en dator eller mobilladdare.

Om transformatorn

• Vikt: 128 ton
  • Effekt: 80 MVA
  • Spänning: 245/45 kV
  • Höjd: 8 m
  • Läng: 9,5 m
  • Bredd: 4 m
  • Resväg: Slovenien-Långå: 2.438 km

Om Härjeåns

År 1917 bildades Härjeåns Kraftaktiebolag i syfte att säkra Härjedalens framtida energiförsörjning på det modernaste sätt som då fanns. I 100 år har bolaget utvecklats i takt med tiden och fortsatt bidra till en levande glesbygd. Härjeåns Kraft AB erbjuder idag lösningar inom energi, värme, kommunikation, bestående av bolagen Härjeåns Kraft AB, Härjeåns Energi AB, Härjeåns Nät AB, Fyrfasen Energi AB.

Cecilia Norberg
Cecilia Norberg