2020-03-26 08:11Pressmeddelande

GodHjälp ska leverera mat – och rädda liv

Gratis hemleverans av mat- och apoteksvaror till riskgrupper. Det är idén bakom GodHjälp, en ny satsning av stiftelsen GoodCause.

På en vecka har några av Sveriges och världens ledande företag anslutit till satsningen – och idag öppnades en första version av sajten.

GodHjälp kopplar ihop Hemmahjältar – personer i riskgrupper som gör den personliga uppoffringen att stanna hemma för att minska risken att vi överbelastar vården – med volontärer, som gör det praktiskt möjligt för Hemmahjältarna att stanna hemma.

”Det har varit galet intensivt att komma hit. Vi fick idén för en vecka sedan. Tack vare våra samarbetspartners har vi redan kunnat öppna för registreringar av Hemmahjältar – och inom kort kommer tjänsten vara komplett och få stor draghjälp av starka kedjor”, säger initiativtagaren Stefan Krook som även är ordförande i stiftelsen.

GodHjälp har tagits fram i nära samarbete med stiftelsen Norrsken inom ramen för deras satsning actionagainstcorona.org.

“Det här är en satsning som kommer att rädda liv. Tack vare att så många nyckelaktörer slutit upp bakom GoodCause ledarskap kommer den snabbt komma igång och möjliggör för Hemmahjältar och volontärer att gemensamt bidra till att förbättra den svåra situation som följer av coronaviruset”, säger Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken.

Följande parter stöttar:

• Netlight med konsultteam som bygger tjänsten pro bono.
  • H&M Foundation donerar 1 mkr.
  • Vinge med all juridisk expertis pro bono.
  • Scrive med sin tjänst, som blir integrerad i GodHjälp, pro bono.
  • Microsoft med molntjänster pro bono.
  • Axfood, Willys och Hemköp, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.
  • COOP, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.
  • Bergendahls Food och City Gross, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.
  • Lidl, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

Citat från partners:

- När Stefan och Erik hörde av sig var det ingen tvekan om att tacka ja! säger Erik Ringertz, VD på Netlight. Den stora utmaningen var förstås att det inte fanns någon tid att förlora om tjänsten skulle hinna ha en effekt på smittspridningen. Därför är jag extra stolt att vi kunnat bygga och nu releasa bara dagar efter det första samtalet.

- Jag är övertygad om att GodHjälp kan bidra med en viktig samhällsfunktion genom att avlasta vården och ytterst bidra till att rädda liv. Jag är stolt över att vara en del av GoodCause som så snabbt fått till alla partnerskap och nu öppnar för registrering av Hemmahjältar. Jag är likaledes stolt över att H&M Foundation är en av satsningens partners, kommenterar Karl-Johan Persson. (Karl-Johan Persson är en av grundarna till Stiftelsen GoodCause för 15 år sedan och sitter i styrelsen.)

- Alla initiativ som underlättar för dem som befinner sig i riskgrupper att få hem matvaror är viktiga och bra. Kan vi inom Axfood, Hemköp och Willys bidra till att volontärer via GodHjälp kan hjälpa människor i behov av det, så vill vi självklart vara med och stötta det.” säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

- I den situation vi befinner oss i just nu har Coop ett viktigt ansvar för att se till att alla har tillgång till mat. Godhjälp underlättar för riskgrupper att få maten hem till dörren på ett säkert sätt, vilket är viktigt för att stoppa smittspridning och i förlängningen rädda liv. Det är därför ett självklart val för Coop att stötta Godhjälp, kommenterar Magnus Johansson VD Coop Sverige.

- Vi ser ett behov av köphjälp hos våra kunder just nu och har ett ansvar att hitta lösningar på det. Därför är det viktigt för Bergendahls Food att stödja GodHjälp, ett fantastiskt initiativ som möjliggör för riskgrupper att handla mat på ett säkert sätt, säger Håkan Åkerström vd Bergendahls Food.

- Det är fantastiskt att se alla samarbeten och den innovation som just nu utvecklas i rekordfart. I tider som dessa är det viktigt att gå samman för att hjälpa. GodHjälp samlar alltifrån svenskt näringsliv och volontärer till Hemmahjältar för att skapa nya möjligheter för personer i riskgrupper, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft AB.

- Det är ett privilegium att kunna bidra med något meningsfullt i dessa kritiska tider när så många av oss känner hjälplöshet i hur man ska kunna hjälpa till. Jag är väldigt imponerad av hur snabbt och beslutsamt GodHjälp och vi partners har agerat tillsammans för att kunna tillhandahålla en praktisk lösning som gör skillnad på riktigt”, säger Scrives VD Viktor Wrede.

- Vi har i många år varit pro bono partner med GoodCause och stöttat flera av bolagen då vi gillar metoden att göra gott genom företagande och för vår del att bidra med vår kompetens. Vi tycker detta är ett fantastiskt initiativ och är glada att kunna bidra, kommenterar Johan Winnerblad ordförande Advokatfirman Vinge.

- För oss känns det helt självklart att stötta GodHjälp och bidra till att utsatta människor ska få hem mat utan att ta några onödiga risker. Det är fantastiskt att se hur organisationer och privatpersoner snabbt går samman för att göra gott för de som behöver det som mest, säger Johan Augustsson, Sverigechef  på Lidl Sverige.

Händelselogg och projektstatus:

18 mars:
Idén till GodHjälp väcks hos Stefan Krook (ordförande i Stiftelsen GoodCause).

19 mars:
Stefan tar massa kontakter främst kommer han överens med GodEls tillträdande VD, Maria Erdmann (skulle börja på GodEl 1 april) att hon väntar med tillträdet och istället tar sig an att vara projektledare för GodHjälp med start samma sekund. En förutsättning för detta var på samma sätt en överenskommelse med Pontus Winberg som är VD på GodEl att han fortsätter tillsvidare. På eftermiddagen tar Stefan kontakt med Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken som startat actionagainstcorona.org, och de inleder direkt ett nära samarbete.

20-23 mars:
Maria och Stefan gör research och specificerar tjänsten samt gör parallellt arbete med att säkra partners som kan vara med och få upp den på banan: Scrive, Microsoft, Vinge ställer upp pro bono. Intensiv jakt på utvecklar team är den största utmaningen och många alternativ utvärderas. På eftermiddagen den 23 mars ingås pro bono samarbete med Netlight som tillsätter ett team. H&M Foundation ger ett bidrag på en miljon för att stötta satsningen.

24 mars:
Netlights utvecklarteam rivstartar.

25-26 mars:
Dialoger om samarbete med dagligvarujättar om deras stöttning. Axfood, Hemköp, Willys, COOP, Bergendahls Food, City Gross och Lidl ansluter till samarbetet. Tillsammans kommer de nu sprida budskapet om GodHjälp.

27 mars:
En första sajt www.godhjalp.se, där intresseanmälningar kan göras, öppnas. Pressmeddelande går ut på förmiddagen. Ambitionen är att inom en vecka ha tjänsten fullt fungerande. Samtidigt öppnas upp för ansökningar från “hemmakontorsvolontärer” att ansöka till hr@godhjalp.se . När intresseanmälningar kommer in bäddar de för en kraftfullare start av tjänsten och i bästa fall lyckas vi också hjälp i liten skala även innan tjänsten är helt klar med hjälp av eventuella hemmakontorsvolontärer och samarbeten med andra aktörer.

Mer information om tjänsten finns på www.godhjälp.se.

Om oss GodHjälp

GodHjälp möjliggör gratis hemleveranser av mat- och apoteksvaror till riskgrupper. Vi sammanför personer i riskgrupper med verifierade volontärer som hjälper personerna i riskgrupperna att stanna hemma och rädda liv och minska belastningen på vården. GodHjälp är ett initiativ startat av stiftelsen GoodCause.

Stefan Krook
Initiativtagare och ordförande i stiftelsen GoodCause
Stefan Krook
Maria Erdmann