2022-02-24 13:33Pressemeddelelse

Fristads bidrager til udvikling af vedvarende energi

Fristads – som er Kansas’ svenske søsterbrand – har i løbet af 2021 hindret 830 ton CO2 i at slippe ud i atmosfæren ved at bidrage med ca. 75.000 kroner til et udviklingsprojekt indenfor vedvarende energi i Indien.

”Da vi udviklede vores Outdoor-kollektion, valgte vi materialer med mindre miljøaftryk, ligesom vi også lovede at kompensere for det CO2-udslip, der måtte være i forbindelse med produktionen. I 2020 valgte vi at støtte et program, der finansierer soldrevne varmtvandsbeholdere til indiske familier, og i år har vi valgt at støtte et projekt, der omdanner affald til energi,” siger Anne Nilsson, Marketing Director hos Fristads og ansvarlig for Fristads bæredygtighedstiltag.

En del af overskuddet fra salget af Outdoor-kollektionen i 2021 er blevet brugt til at støtte et projekt i det sydlige Indien, som omdanner affald til energi. I området for projektet – hvor kyllingeopdræt og æggeproduktion er normale forretningsområder – giver den traditionelle åbne opbevaring af affald fra fuglene signifikante sanitære og miljømæssige problemer samt resulterer i udslip af skadelige metangasser. Gennem projektet kan op mod 120.000 ton affald og andre organiske rester i stedet konverteres til vedvarende energi – hvert år. Desuden produceres op mod 10.000 ton organisk gødning hvert år. Dette kan anvendes af mindre lokale og regionale landbrug til at implementere en mere bæredygtig produktion.

Målet er at blive branchens markedsleder indenfor bæredygtighed

For Fristads står klimaet øverst på dagsordenen, og målet er at blive branchens markedsleder indenfor netop bæredygtighed. Som en del af arbejdet med at reducere sit klimaaftryk, har Fristads udviklet en workwear-kollektion, hvor alle beklædningsgenstandene har en miljøvaredeklaration – en EPD (Environmental Product Declaration) – som viser tøjets totale påvirkning af miljøet fra fibre til levering på lageret. Arbejdet med at udvikle en EPD-standard indenfor tøjbranchen har givet Fristads værdifulde indsigter og resulteret i forandringer i alle led af Fristads’ produktion, så den bliver mere ressourceeffektiv.

“Tøjproduktion forårsager mellem fire og otte procent af alle drivhusgasudslip i verden, og vi må gøre, hvad vi kan for at mindske denne andel. Vores mål er at mindske vores CO2-udslip med 50 % senest i 2030, og for at lykkes med dette, arbejder vi på flere forskellige fronter. Vi ser klimakompensering som et godt supplement til alt det andet, vi gør for at mindske vores CO2-udslip, og gøre vores produktion mere bæredygtig. I bund og grund handler det om, at vi synes, at alle skal have adgang til godt og holdbart tøj både privat og på jobbet, men produktionen af dette skal ikke resultere i unødig belastning af klimaet,” siger Anne Nilsson.

Fristads og Kansas: to ikoniske brands indenfor arbejdstøj i Europa

Siden 2020 har Fristads og Kansas arbejdet sammen som én effektiv organisation, hvilket har styrket begge virksomheder i form af delte back-end-funktioner på Fristads svenske hovedkontor. Og så er det naturligvis også kommet forhandlerne til gode via adgang til et bredere og mere fyldestgørende produktsortiment.

Fælles for de to søsterbrands er arbejdstøj af højeste kvalitet, som er udviklet i tæt samarbejde med slutbrugerne og altid med fokus på innovation og bæredygtighed. Både Fristads og Kansas løfter niveauet for, hvad man kan forvente sig af holdbarhed, komfort og funktionelt design.

Fristads og Kansas er en del af Hultafors Group, og i Danmark distribueres Fristads’ sortiment gennem Kansas A/S.

Læs mere om Fristads’ klimakompensation her.
Læs mere om projektet Namakkal Waste to Energy her.

For mere information: besøg www.fristads.com eller kontakt

Sofia Bennegård, PR Manager

sofia.bennegard@fristads.com

+ 46 (0) 720 92 04 08

For pressebilleder: besøg Fristads’ newsroom.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads, Kansas og Leijona er blandt de førende mærker inden for arbejdstøj til byggeri og konstruktion, industri og service på deres respektive markeder i Sverige, Danmark og Finland. Derudover eksporteres de tre brands til Europa. Fristads, Kansas og Leijona har over 600 ansatte og en samlet årlig omsætning på ca. 1,2 mia. svenske kroner. Arbejdstøjet fra de tre brands er af høj kvalitet og er udviklet i tæt samarbejde med slutbrugerne og altid med fokus på innovation og bæredygtighed.

Sofia Bennegård
PR and Communications Manager