2024-04-24 14:10Pressmeddelande

Pressinbjudan: Invigning av nya naturstigar i Vinbergs naturreservat

Vinbergs naturreservat. Picknickbord vid å.Vinbergs naturreservat

Kom och fira med oss när vi inviger våra nya naturstigar, Träskstigen och Alslingan, i Vinbergs naturreservat lördagen den 4 maj. Alla är välkomna!

Vinbergs naturreservat är en plats som erbjuder härliga naturupplevelser och en rik biologisk mångfald. Under senaste året har vi genomfört en satsning i området med bland annat nya picknickbord, nya entré- och informationsskyltar och upprustat bron över Vinån. Dessutom har vi utökat området med två nya naturstigar, Träskstigen och Alslingan, och allt detta vill vi såklart fira med en invigning.

Träskstigen – den svenska versionen av en tropisk regnskog

Träskstigen är en unik upplevelse som tar med dig på en utforskning utmed Vinån genom den frodiga och täta alsumpskogen. I den södra delen av reservatet slingrar sig stigen fram genom en lite "vildare" miljö, där den täta vegetationen skapar en känsla av att befinna sig i den svenska versionen av en tropisk regnskog.

Tid och plats

Datum: lördag 4 maj
Tid: klockan 10–13
Plats: Vinbergs naturreservat, parkera vid Vinbergs idrottsplats.

Program

Mellan klockan 10 och 13 kommer det att finnas massor av aktiviteter för hela familjen, bland annat:

• Klockan 10.30 invigningstal och bandklippning av Miranda Bodiroza, (S), kommunstyrelsens vice ordförande.
  • Tipspromenad för vuxna och barn.
  • Vi bjuder på fika och korv med bröd.
  • Bågskytte med Bågskytteklubben.
  • Naturguidningar med Falkenbergs ornitologiska förening.
  • Håvning och titta på insekter med Sportfiskarna.
  • Naturbingo för de minsta.

Vi hoppas att du har möjlighet att delta och dela denna dag med oss.

Här kan du läsa mer om Vinbergs naturreservat.

Vinbergs Naturreservat - Falkenberg

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".

Kontaktcenter, Falkenbergs kommun
Det här är vår växel, be om att få tala med talespersonen i pressmeddelandet.
landskapsingenjör
Anna Ekholm