2020-11-23 12:26Pressmeddelande

Falkenbergs gymnasieskola övergår delvis till distansundervisning

Falkenbergs gymnasieskola övergår delvis till distansundervisning. Samtidigt fortsätter Falkenbergs kommun att anpassa sina verksamheter för att följa de skärpta allmänna råden.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande har på delegation från nämnden beslutat att elever i år 2 och 3 på högskoleförberedande program samt elever som går yrkesintroduktion på introduktionsprogrammen delvis ska fjärr- och distansundervisas från och med onsdagen den 25 november och fram till jullovet.
– Falkenbergs gymnasieskola har vidtagit en rad åtgärder för att minska trängseln på skolan men vi kan konstatera att det finns begränsningar i skolans lokaler som gör det svårt för elever och personal att hålla avstånd. I och med beslutet kommer ca 200 elever fjärr- och distansundervisas varje vecka, vilket vi ser ska bidra till en minskad trängsel, säger Dan Randelid, t.f. gymnasiechef.

Beslutet gäller elever i år 2 och 3 på samtliga högskoleförberedande program som ska fjärr- och distansundervisas varannan vecka fram till jullovet samt elever som går yrkesintroduktion på introduktionsprogrammen som ska fjärr- och distansundervisas två dagar per vecka fram till jullovet. Övriga elever på skolan berörs inte av beslutet.

Planerar för förlängning av skärpta allmänna råd
Region Halland har idag meddelat Folkhälsomyndigheten att de skärpta allmänna råden för Halland behöver förlängas. Under tisdagen tar Folkhälsomyndigheten det formella beslutat att förlänga råden.

Syftet med råden är att ytterligare minska trängsel och antalet kontakter mellan människor, detta för att minska smittspridningen av coronaviruset i Hallands län.
– Läget är fortsatt allvarligt. Om vi tillsammans tar vårt ansvar så kan vi också minska smittspridningen. Vi behöver alla minska ner på antalet personer som vi träffar, säger Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Till följd av den planerade förlängningen av de skärpta allmänna råden håller Falkenbergs kommun vissa anläggningar fortsatt stängda. Till exempel Klitterbadet och Rians designmuseum. Kommunerna i Halland samarbetar och hanterar råden på liknande sätt.

Kontakt:
Dan Randelid, t.f. gymnasiechef, tele 072-551 81 11
Peter Dygården (S) ordf barn- och utbildningsnämnden, tele: 070  - 550 59 37
Per Svensson (S), kommunråd och ordf i kommunstyrelsen, tele: 070 355 61 41

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".