2021-09-22 07:10Pressmeddelande

Falkenberg har Hallands bästa företagsklimat

Falkenbergs kommun har Hallands bästa företagsklimat och det tionde bästa i landet, enligt organisationen Svenskt Näringslivs senaste ranking.

Av landets 290 kommuner placerar sig Falkenbergs kommun på plats 10 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, som presenterades under onsdagen den 22 september. År 2020 låg Falkenbergs kommun på plats 8.

– Det är extra glädjande att företagsklimatet i Falkenberg rankas högt med tanke på att många företag har haft det tufft under pandemin. Det visar än en gång att företagen och samhället mår bra av att jobba tillsammans. Det är ett bra samarbete mellan kommunen, företagen och alla näringslivsorganisationer, säger Jan Melkersson, näringslivschef vid Falkenbergs kommun.

Falkenbergs kommun har sedan 2013 åren varit en av de 25 bästa kommunerna i landet där det är bäst att starta och driva företag, enligt Svenskt näringsliv.

Mot Västsveriges bästa företagsklimat

Att få ett riktigt bra företagsklimat är prioriterat från politiskt håll. Politikerna har satt upp målet att Falkenbergs kommun ska ha Västsveriges starkaste näringsliv. Med Västsverige menar vi Hallands län och Västra Götalands län.

För att nå målet jobbar Falkenbergs kommun på flera olika sätt. Till exempel jobbar kommunen med att minska olika typer av handläggningstider. Kommunen jobbar även med att öka möjligheterna för företagare, tjänstepersoner och politiker att träffas för att genom dialog hitta bra lösningar som leder till ett bättre företagsklimat.

– Det är viktigt att hela kommunorganisationen jobbar med näringslivsfrågor och har ett bra bemötande mot våra företag. Näringslivet skapar arbetstillfällen som i sin tur ger möjligheter till en bättre välfärd. Det är en win-win för alla, säger Per Svensson.

Kontaktperson:
Per Svensson (s), kommunstyrelsens ordförande, Falkenbergs kommun, tel: 070 355 61 41
Jan Melkersson, näringslivschef, Falkenbergs kommun, tel: 073 866 29 35

Om Falkenbergs kommun

Vi i Falkenbergs kommun har ett brett och viktigt samhällsuppdrag. Vi utbildar barn och unga i våra förskolor och skolor. Våra medarbetare ger kommunens invånare vård, omsorg och stöd i sina hem eller i våra boenden. Vi planerar för bostäder, vägar och gator, avfallshantering, vatten- och avloppsförsörjning. Vi förvaltar och utvecklar Falkenberg som plats, i enlighet med vår vision "vi växer för en hållbar framtid".