2020-06-10 09:34Nyheter

Nyhetsbrev juni 2020

VD har ordet

Smittspridningen av det nya coronaviruset har inte passerat någon obemärkt. Som alltid är hälsa och säkerhet av största prioritet för oss, så fokus har därför legat på våra medarbetare och kunder.

Det är en obekant situation för oss alla, med snabb förändring och nya myndighetsbeslut som vi noggrant följer. Omständigheter som vi inte råder över kommer få en negativ effekt på Extend Commerce helårsresultat, men analysen och ”hemläxan” i form av bra rutiner kring BCP (Business Continutiy Planning) och distansarbete var gjord redan innan pandemin så därför har omställningen fungerat bra. Extend vidtar löpande åtgärder för att anpassa verksamheten till rådande situation, men bedömningen är att vi stabiliserat och anpassat alla delar av bolaget för att kunna jobba vidare i den rådande situationen under lång tid framöver.

Stark början på året

Trots det, kan vi i skuggan av ovissheten, summera tre starka månader i början av året innan vi såg en försvagning i april och maj. IT-branschen har inte varit en av de mest utsatta men spekulationerna går nu vilt kring vilka branscher som blir de största förlorarna på kort- och lång sikt och vilka som kan klara sig relativt väl trots virusets samhällseffekter. Det vi kan säga är att Extend Commerce starka finansiella ställning och att IT-bolag med en bred produktportfölj och stor andel månadsintäkt är något mindre utsatta, då de inte är fullt så beroende av konsultintäkter från tex projekt. Vi ser också att vi fortsätter att få nya uppdrag från befintliga kunder – och det är vi tacksamma för. Jag är glad över att vi kan fortsätta att förse våra kunder med stabila och bra funktioner kring order, lager och fakturering från flera källor och kanaler. Jag tror det behövs nu såväl som efter att coronakrisen är över.

Nyheter att se fram emot

Under året kommer en rad större produktnyheter och förändringar i tjänsten att levereras i någon av våra månatliga releaser. Extend Commerce produktutvecklingsfunktion jobbar med att uppgradera i princip hela applikationen till ett nytt och modernare användargränssnitt, byggt på den senaste tekniken. I samband med detta jobbar vi in en helt ny utvecklingsmetod som bygger på interaktiva så kallade ”mockups” som olika grupper hos våra kunder får ”klämma och känna på” innan vi sätter den färdiga designen. Arbetssättet har varit en succé i form av den nya produktsidan och uppladdningsfunktionen. Vi ser fram emot mer feedback när vi i höst går vidare med orderbokning och de andra funktionerna.

Jag ser med spänning, nyfikenhet och största ödmjukhet fram emot ett fortsatt, om än speciellt, 2020. I tuffa tider prövas vi alla. Det viktigaste nu är att vi är rädda om varandra och fortsätter kämpa på och att vi hjälps åt att hålla igång en så normal tillvaro som möjligt och inte ger upp.

Vi kommer att ta oss igenom det här också!

Gabriel Andersson

VD, Extend Commerce

Josefin är vår nya Product Manager

Josefin Kvillert kom direkt till Extend Commerce efter högskolestudierna och började som projektledare med särskilt ansvar för E-learning och dokumentation. Efter det har hon gått från klarhet till klarhet och tackade i början av året ja till att bli Product Manager . Josefin har ansvar för att utveckla, förbättra och förvalta Extend Commerce produkter.

Hur trivs du i din nya roll?

- Arbetet på Extend Commerce har varit väldigt givande från dag ett, men det är klart att de senaste månaderna i den nya rollen varit extra spännande och roliga. Som produktchef handlar det om, att ihop med övriga kollegorna på produktutveckling, "grotta ner sig i" produkten och funderar, diskuterar och bolla idéer kring hur vi kan förbättra våra tjänster till en annan nivå ihop med våra kunder.

Finns det någon del av Extend Commerce som du brinner lite extra för?

- Extend Commerce Backend! Den brinner jag extra starkt för och har under min tid här på Extend kontinuerligt haft idéer kring hur vi kan förbättra användarvänligheten av en redan tekniskt stark applikation. Det är därför extremt roligt att få vara med eftersom 2020 är ett år med stora förändringar, där vi konverterar till en ny teknik samtidigt som vi ser över funktioner och lyfter till nya nivåer.

Några nya funktioner på gång?

- Två favoriter att se fram emot är transportinställningar och den nya produktuppladdningen som kommer ut nu i juni.Transportinställningar är en helt ny sida där vi flyttat funktionen ut till användaren så hen själv kan administrera de leveranssätt och transportörer som används.

Produktuppladdningen blir både ett tekniskt och användarvänlighetslyft. Med den nya uppladdningstekniken kommer man på ett enkelt sätt kunna ladda upp 15000 produkter till systemet på en gång och laddmallen kan definieras direkt på sidan.

- Med majrelease välkomnar vi även vår nya allokeringsstatus som hjälper användaren att enkelt och överskådligt se hur saldo är allokerat mot en orderrad.  Användaren kommer nu lätt att se om orderraden är levererad, allokerad mot saldo på lager, mot inköp, eller inte allokerad alls när du granskar en order i order preview, söker på orderrader eller kollar under produktens leveransinformation. Denna funktion är ett smakprov på det vi på produktavdelningen har i "pipen" för att lyfta hela vår orderhantering.

- Sommaren är runt hörnet och något många längtar till, men i produktavdelningens ögon så kan nog hösten bli "årets säsong", avslutar Josefin.

Massa funktioner "out-of-the-box"

På grund av rådande omständigheter med Coronaviruset så har Extend Commerce beslutat att inte ha någon markandsrelase våren 2020. Vårt koncept med att två gånger per år paketerar ihop och presenterar nya funktioner är ett mycket uppskattat koncept och vi lovar att det kommer tillbaks redan till hösten!

Tidigare relasear inkluderar Nordic Light , som illustrerar hur vi skapar ljus på siffror via fokus på BI och KPIer, Twillight som beskriver att när två saker möts uppstår det något magiskt vilket illustrerar vår integration och samarbete med Fortnox samt Morning Dew som illustrerar något nytt och friskt precis som vårt helt molnbaserade lagersystem.

Vår senaste marknadsrelase, Frost som släpptes när frosten kom i början av november, syftade till att sätta fokus på hur digitalisering kan göra din vardag enklare, lönsammare och roligare. Helt enkelt lite mer ”krispig”.

Nya kunder

Välkommen Consess!

Consess säljer anteckningsböcker, kalendrar och konstnärsmaterial till både företag och privatpersoner. Extend Commerce leverar bland annat ordermanagement, WMS inköp och standardintegration med Fortnox och webbshopen Magento samt kundanpassad EDI integration med Concess nyckelkund.

Välkommen United Pro!

Vi är också glada att välkomna VVS-leverantören United Pro som 2019 fick utmärkelsen Årets e-handlare inom badrum och VVS. Med Extend Commerce hjälp ska de effektivisera sin process genom en integrerad lösning med EDI integration mot leverantörer, standardintegration för webshop och mot Fortnox, vilket kommer möjliggöra den fortsatta tillväxtresan.

Information från kundtjänst och support

Kicki Arnqvist är chef för Extend Commerce kundtjänst och support som levereras från vårt kontor i Örnsköldsvik. Nedan informerar hon om vad som gäller i sommar och ger tips om Extend Commerce onlineutbildningar.

- Under juli månad har vi ändrade öppettider. Då kan ni nå oss mellan kl 9-14 måndag till fredag. Svarstiden kan vara något längre än vanligt under den här tiden, upplyser Kicki.

Är tempot lite lugnare i sommar rekommenderar hon att ta tillfället i akt och gå Extend Commerce onlineubildningar. Något som visat sig har possitiva effekter direkt för de som redan gjort det i form av minskat behov av support.

- Våra onlineutbildningar är kostnadsfria. Dessutom kan man  göra dem var man vill, i hängmattan, i stugan, på stranden eller på bryggan.

Utbildningar vi erbjuder är:

• Extend Commerce Backend
  • Extend Commerce Warehouse
  • Extend Commerce Webbshop
  • Fortnox Integration

För att gå utbildningarna behövs inloggningsuppgifter, kontakta support@extend.se så hjälper Kicki och hennes kollegor dig.

Ny produkt- och ordersida

Vi vill också påminna om att vi i juni går över helt till vår nya produkt- och ordersida. Tveka inte på att höra av er om ni har några frågor!

Helt ny och komplett API katalog på plats!

Under våren har vi skapat en API katalog med över 20 APIer och webhooks. Här finns allt från Order APIer och APIer för Produktuppladdning till status APIer och APIer för fakturor och mycket mer. Målet med API katalogen är att samla alla Extend Commerce APIer på ett ställe så att du som vill använda APIer lätt kan hitta de API metoder som är relevanta för dig.

Hoppas du som kund eller partner har nytta av katalogen och att du hittar ett API som hjälper dig att effektivsera och digitalisera dina processer!

Extend Commerce önskar en riktigt skön sommar!

Sommaren har redan "tjuvstartat" och vi vill önska alla våra kunder och samarbetspartners en riktig härlig sommar!

Teamet på Extend Commerce

Om Extend Commerce

Extend är ett nav för alla dina ordrar, som kommer från olika kanaler som webbbutiker, e-post eller elektroniskt överförda. Extend gör det enkelt för dig att få kontroll över alla dina ordrar, på ett ställe. Extend effektiviserar & hanterar affärskritisk processer för ekonomi, lager, och orderinformation mot multipla partners, kanaler & marknader. Extend ger kontroll och realtids information samt inbyggd logik och intelligens för affärsprocessen.