2022-08-09 06:59Pressmeddelande

Hetch får mer tid till innovationerna med E-drop

Mer tid över, mindre kånkande, färre mil i bil. Det är några av fördelarna när Hetch låter E-drop ta hand om leveranserna av livsmedel till det hypermoderna kontoret i Helsingborg. Katinka Janson Frohm jobbar som First Impression & Facility Manager på techhubben. Det är hon som vinner mest.

Hetch har jobbat med över 100 start-ups sedan starten för ett par år sedan. Det nya Prismahuset i Oceanhamnen i Helsingborg är hemvist för innovationerna som ska erövra världen. Redan när Hetch flyttade in i Wihlborgs byggnad i början av 2021 fanns E-drop installerat i leveransrummet, som tar emot husets alla leveranser.

– I början var det faktiskt lite bökigt. Huset var helt nytt, stadsdelen var helt ny, bron in till city var ännu inte på plats, det var ett nytt sätt att leverera på. Det var inte alltid leveranserna klickade. Men nu funkar det utmärkt, säger Katinka.

E-drop gör inköp av livsmedel till en smidig icke-fråga. Digitala inköp hamnar via en obruten kylkedja i ett tempererat skåp och kan tas emot precis när som helst.

– Det är sjukt smidigt! Varorna anländer på måndag morgon. Det har hänt att jag vabbat. Då har jag kunnat plocka upp dem dagen efter eller så kan jag skicka en digital nyckel som mina kolleger scannar för att komma in i skåpen.

– Jag bor i Ödåkra någon mil utanför stan. Tidigare fick jag stanna och handla på vägen till jobbet. Sen parkera i garaget och släpa alla kassar upp i byggnaden. Nu kan jag i stället ta tåget till jobbet och inköpen är redan på plats. Jag kan dessutom handla till mig själv och ta med mig hem. Då slipper jag ta bilen och sticka och handla när jag kommer hem.

Prismahuset har blivit en av Helsingborgs nya signaturbyggnader med sin häftiga design så nära vattnet att det i princip går att hoppa på en färja till Helsingör i farten. Det är Katinka och Hetch som sköter leveransrummet som servar sju våningar och en massa andra företag i huset.

– Det var lite trögt att komma i gång och få folk att börja använda E-drop. Men nu är det allt fler som registrerar sig. Jag antar att det ofta tar tid för nyheter och förändringar. Jag minns när vi skulle börja blippa på Ica, det tog tid innan jag började med det. Nu skulle jag aldrig stå i kö längre.

Det är mest de vanliga förbrukningsvarorna på ett kontor som hamnar i de tempererade skåpen. Te, mjölk, vatten, havremjölk, chokladkakor, knäckebröd. Men Katinka säger att hon skulle överväga att placera ett skåp för privat bruk hemma vid villan.

– Beroende på kostnad. Men tänker man på hela cykeln vore det nog ganska smart, med dagens bensinpriser. När jag kommer hem från jobbet vill jag ju inte sätta mig i bilen för att åka och storhandla. Jag tror att det här är framtidens sätt att handla, att det kommer att slå igenom stort.

Om E-drop

E-drop är brevlådan 2.0, en ny tjänst för alla digitala inköp. Det tempererade skåpet garanterar en obruten kylkedja, och leveransen kommer ända hem till mottagaren. Privatkonsumenten vinner tid och bekvämlighet, offentliga verksamheter kan öka servicegraden och göra det smidigare för personalen, handlare kan bygga lojalitet med kunderna och komma åt Last Mile-utmaningen till en lägre kostnad. E-drop möjliggör för ruttoptimering när många leveranser till ett område kan samordnas.