2023-10-11 12:47Uutiset

Vähentääkö kuulokojeiden käyttö riskiä sairastua dementiaan?

Kuulonaleneman on osoitettu lisäävän dementiaa, mutta nyt UK:ssa tehty seuranta (437 704 henkilön tietokanta) osoittaa, että kuulokojetta käyttävillä on samanlainen riski sairastua dementiaan kuin niillä, joilla ei ole kuulonalenemaa.

Niillä, joilla on kuulonalenema, mutta jotka eivät käytä kuulokojeita, riski on 42 prosenttia suurempi. Analysoitiinko muita muuttujia (tupakointi, diabetes jne.)? Kyllä, analysoitiin.

Lue tutkimuksesta

Meistä Cochlear

Ihmiset ovat innoittaneet Cochlearia aina siitä asti, kun professori Graeme Clark ryhtyi luomaan ensimmäistä monikanavaista sisäkorvaistutetta nähtyään isänsä kamppailevan kuulonaleneman kanssa. Vuodesta 1981 lähtien Cochlear on valmistanut yli 700 000 laitetta ja auttanut kaikenikäisiä ihmisiä yli 180 maassa kuulemaan. Maailman johtavana implantoitavien kuuloratkaisujen valmistajana Cochlear auttaa ihmisiä löytämään elämän kaikki mahdollisuudet ja toivottaa heidät tervetulleiksi maailman suurimpaan kuuloistuteyhteisöön. Cochlear työllistää ympäri maailman lähes 4 500 työntekijää, jotka pyrkivät kaikin tavoin täyttämään kuulonaleneman kanssa elävien tarpeet. Yhtiö innovoi jatkuvasti ennakoidakseen tulevaisuuden tarpeita ja on tähän mennessä sijoittanut yli 2 miljardia Australian dollaria tutkimukseen ja tuotekehitykseen kehittääkseen uusia tekniikoita ja auttaakseen vieläkin useampia kuulemaan. www.cochlear.com

Karin Walfridsson