2024-06-11 06:00Pressmeddelande

Vad skapar en framgångsrik plats?

Illustration av rapporten platspotentia av SpacescapeIllustration: Spacescape

Vad är det som gör platser attraktiva och trygga och hur kan de vara förebilder för andra platser med potential? I den nya rapporten Platspotential presenteras ett analysverktyg som har tagits fram för att identifiera vilka faktorer som skapar framgångsrika platser, och för att ge verktyg till att utveckla platser med stor potential.

I rapporten Platspotential som Fastighetsägarna Stockholm och Centrum för AMP har tagit fram med hjälp av Spacescape tar vi ett samlat grepp för att inspirera och accelerera Stockholmsregionens framtida platsutveckling. Metoden är att genom analysverktyget Platspyramiden identifiera nya platser med utvecklingspotential i Stockholm.

Platspyramiden bygger på analys av läge, stadsrum, stadsliv och bilden av platsen. Nya platser med särskilt stor utvecklingspotential i Stockholm har identifierats med hjälp av analysverktyget i dialog med en utvald expertgrupp. Platspyramiden kan användas av alla aktörer i platsutvecklingsprocessen för att identifiera framgångsfaktorer och lämpliga insatser.

"Med rapporten vill vi höja kunskapen om att framgångsrik platsutveckling är en medveten och ständig process som inte händer av sig själv. Centrum för AMP kan accelerera platspotentialen genom vårt operativa arbete där vi bemannar, tar hand om och aktiverar torg i lägen med höga flöden dagligen, året om. Vi levandegör och stärker gemenskapen på platser för att öka trivsel, trygghet och motverka brott" säger Helena Olsson, VD, Centrum för AMP.

Rapporten innehåller även exempel på framgångsrika, dynamiska och hållbara samarbeten internationellt och hur de skulle kunna anpassas och implementeras i svensk kontext.

"En viktig slutsats i rapporten är att en framgångsrik plats behöver leverera på alla nivåer i platspyramiden. AMP-modellen har nu prövats i ett svenskt kontext under flera år och har visat sig kunna förflytta platser i centrala lägen med höga flöden där anonymiteten är hög. Vår idé handlar om att skapa mötesplatser för en blandning av människor. Genom ett välkomnande värdskap, barnvänlighet och delaktighet bygger vi gemenskap och ökar tryggheten med såväl lugna zoner för att bara sitta, uppleva grönska och konst, eller ta del av kultur, aktiviteter och evenemang", säger Helena Olsson.

Rapporten Platspotential presenteras i Almedalen under Fastighetsägarna Stockholms programpunkt Hur skapas framgångsrika platser? den 26 juni kl 16.

Studien har tagits fram av analysföretaget Spacescape på uppdrag av Fastighetsägarna Stockholm och Centrum för AMP.

Läs hela rapporten här.

Om Centrum för AMP

Centrum för AMP är en idéburen organisation som arbetar med brottsförebyggande platsutveckling genom att levandegöra offentliga platser för att skapa gemenskap och trygghet. Som enda aktör i Sverige arbetar Centrum för AMP med en helhetslösning av aktiviteter, evenemang, aktivering och gestaltning på platser som är bemannade året runt. Arbetet är ett unikt samarbete med offentliga och privata aktörer och genomförs enligt den evidensbaserade platsutvecklingsmetoden AMP (affärs- och medborgarplatsmodellen).

Helena Olsson
Helena Olsson