2021-11-15 14:37Pressmeddelande

Borlänge behåller topplacering

Nils Holgersson-fastigheten har gjort sin årliga jämförelseresa genom landets kommuner. Kartläggningen över priser för bland annat avfall och el visar att Borlänge behåller förstaplatsen från 2020.

Under den fiktiva resan från norr till söder jämförs kostnaderna för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Reserapporten bygger som tidigare på uppgifter från såväl kommunala som privata leverantörer. I Borlänge är kostnaden 25 % lägre än medel. Utslaget per kvadratmeter ligger kostnaderna i Borlänge på 279,40. Att jämföra med tvåan, Luleå 283,50 kr/m2 eller dalatvåan Avesta 349,90 kr/m2.

Borlänge Energis vd Mats-Erik Olofsson:

– Vi planerar och utvecklar vår verksamhet utifrån de goda förutsättningar som finns här i Borlänge. Det goda samarbetet med industrin och Borlängeborna är ständigt värt att lyfta då det ligger till grund för att vi kan leverera prisvärda tjänster och samtidigt ha låg klimatpåverkan.

Här hittar du hela rapporten

Mer om Nils Holgersson-rapporten
Rapporten Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige har getts ut sedan år 1996. Den jämför kostnaderna mellan landets kommuner för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning för ett mindre flerbostadshus.

Bakom rapporten står den så kallade Nils Holgersson Gruppen. I gruppen ingår representanter från Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen Riksförbundet, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta. Fram till 2016 ingick även Fastighetsägarna Sverige. I rapporten redovisas prisskillnaderna mellan kommunerna i syfte att skapa debatt om prisutvecklingen.

Om Borlänge Energi

Att leverera bekvämligheter till borlängeborna är ett ansvarsfullt åtagande som ställer stora krav – inte minst vad gäller miljön. Förutom att tillhandahålla el, elnät, fjärrvärme, stadsnät, vatten, avlopp, dagvatten och avfall i Borlänge sköter vi på Borlänge Energi även kommunens gator, vägar och grönområden. Vårt jobb är att leverera våra produkter 24 timmar om dygnet, med miljöriktig hantering, bra service och till så låga priser som möjligt. Men det är också ett ansvarsfullt åtagande som ställer stora krav – inte minst vad gäller miljön. Vi vill att Borlänge ska vara en hälsosam stad att leva i. Idag och i många generationer framöver.

Kommunikationsgruppen