2022-02-21 12:15Pressmeddelande

MOD2021 - Stor utställning om Bohusläns kvinnliga rösträttskämpar

Textilkonstnären Karin Wästberg (1859-1942) och konstnären Lotten Rönquist (1864-1912) iklädda tidstypiska herrkläder poserar på ett foto som blivit huvudbilden för utställningen.Textilkonstnären Karin Wästberg (1859-1942) och konstnären Lotten Rönquist (1864-1912) iklädda tidstypiska herrkläder poserar på ett foto som blivit huvudbilden för utställningen.

På internationella kvinnodagen 8 mars inviger vi vår nya stora utställning MOD 2021 på Bohusläns museum. Utställningen handlar om hur kampen för kvinnlig politisk rösträtt såg ut i Bohuslän. Rösträttsrörelsen pågick överallt oberoende på om det var i storstäder, byar, samhällen eller på landsbygden. Du kommer möta modiga historiska kvinnor från Bohuslän som påverkade sin samtid och kämpade för ett mer jämställt samhälle i stort.

Demokrati och jämställdhet uppstår inte utan kamp. För hundra år sedan pågick en kamp för ett mer jämställt samhälle där människor i flera generationer försökte förändra samhället. Kampen gick ut på att både kvinnor och män skulle ha lika rättigheter, ta plats och kunna påverka samhället genom rösträtt. Kvinnor ville kunna äga sina egna livsval, sin ekonomi, kunna driva företag och rätt att utbilda sig. Något som vid den tidpunkten var långt ifrån en självklarhet. I september 1921 var första gången som kvinnor kunde rösta i ett riksdagsval i Sverige. En viktig delseger för jämställdheten och ett resultat som kom av ett långt strävsamt arbete, fullt av utmaningar.

En viktig kamp vi vet lite om

Ja, trots sin stora påverkan på samhället vet vi ganska lite om hur den kvinnliga rösträttskampen såg ut i stort i Sverige. Ännu mindre vet vi om den lokala historien. Detta ville vi på Bohusläns museum ändra på. Sedan 2018 har vi arbetat med att hitta och lyfta fram rösträttskämpar i Bohuslän för att kunna få en bättre bild av hur rösträttskampen såg ut här. Från forskningsmaterial i form av mötesanteckningar, dagböcker, brevkorrespondens, fotoalbum, föreningsloggar och muntliga källor har en mängd av fascinerande och modiga personporträtt uppenbarat sig. Utställningen MOD 2021 handlar om den bohuslänska rösträttskampen, men också en utställning som ljussätta vår lokala kvinnohistoria som länge varit placerad i mörkret. Detta är ett pussel som nu fått flera bitar på plats, men ett pussel som aldrig kan bli helt färdigt.

Värdet av en jämställd historieskrivning

Många kvinnor och HBTQ-personer känner sig historielösa. De flesta förebilder har tystats ner och suddats ut ur våra historieböcker och bidragit till en form av maktlöshet över att äga sin historiska identitet. Det är därför att viktigt att belysa glappet som finns i vår historieförmedling och skapa parallella historiska spår och lyfta fram en historia som fler kan identifiera sig med. Jämställdhetskämpar har blivit osynliggjorda på grund av deras kön eller sexuella läggning och idag är det få som vet om deras kamp för vår rätt att äga oss själva, våra tankar, vår sexualitet och vår röst.

Pressvisning

Vi bjuder in till pressvisning av utställningen den 3 mars klockan 10.00 i Bävehallen på Bohusläns musuem. Utställningsproducent Jienny Gillerstedt och Pia Hansson, formgivare på Bohusläns museum, medverkar på pressvisningen.

Program för invigningen på Internationella kvinnodagen 8 mars

12:00 -13:00 Lunchpianokonsert:
med mästaren Helena Ha-Young Sul som spelar drömska toner av kvinnliga tonsättare från 1800-talet.
I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan
Plats: Hörsalen

13:00 Utställningen öppnar för besökare.
Plats: Entréplan.

15:00 -16:30 Matinébio:
Call Me Madame Maestro.
En film om musikens makt och kraft. En film som fångar och förmedlar erfarenheter från den klassiska musikvärlden, sett ur kvinnans blick, i perspektiv av 30 år.
I samarbete med Studiefrämjandet och Filmis
Plats: Hörsalen

16:00 - 18:00 Skapande verkstad:
workshopstationer med där du kan vara kreativ och skapa tillsammans med museets pedagoger. Det finns bland annat möjlighet att designa ditt eget kvinnotecken och göra pins.
Plats: Spisrummet

16:30 - 17:00 Guidad visning av utställningen MOD 2021 med utställningsproducent och samtidsarkeolog Jienny Gillerstedt.

17:30 Utställningen MOD 2021 invigs:

– Ett dramatiserat möte med de historiska rösträttskämparna.
– Projektpresentation av utställningsproducent Jienny Gillerstedt.
– Invigningstal med museichef Annette Prior.
– Musikframträdande av Hanna Tolf med band.
Plats: Hyllan

18:30 Poesi av:
– Fristadspoeten Duaa Kamel från Palestina.
– Poeten Denise Ohlsson Bergqvist
I samarbete med Uddevalla Kommun.
Plats: Nedre galleriet

19:30 Musikframträdande med Anna Ahnstedt Mitle. I samband med detta blir det också ett musikquiz, mingel  och snittar.
I samarbete med Sensus studieförbund.
Plats: Hörsalen

Under dagen kan du också träffa Uddevallas FN-förening som har ett informationsbord i foajén.

Programmet sker i samverkan och med stöd av:
Studieförbundet Vuxenskolan, Studiefrämjandet, Filmis, Sensus studieförbund, Västra Götalandsregionen och Uddevalla kommun.

Om Bohusläns Museum

Bohusläns museum i Uddevalla är ett av landets mest välbesökta regionala museum. Våra profilområden är kusten, Bohuslän som gränsland och samtidskonst. Förutom en omfattande utställnings- och programverksamhet arbetar museet med att tillgängliggöra sina samlingar digitalt, med att stötta kommuner och andra organisationer i vård och utveckling av kultur- och naturlandskapet och med en omfattande arkeologisk uppdragsverksamhet.

Jienny Gillerstedt
Utställnings-och programantikvarie