2024-05-17 06:05Pressmeddelande

40-årsjubileum på Bohusläns museum

Logotyp. En blå, stilierad fiskebåt med segel. Runt den en blå cirkel. Banformat runt cirkeln står "Jubileumsåret 1984-2024, Bohusläns musuem 40 år".

Under tre dagar, från 31 maj fram till 2 juni, firar vi Bohusläns museums 40-årsjubileum. Detta innebär en massor av program där vi bland annat inviger två nya utställningar, gör specialvisningar, bjuder på föredrag, arrangerar konsert och dansworkshops för barnfamiljer, håller i skelettworkshops och en äggosttävling.

Under fredagen inviger vi en vacker, egenproducerad utomhusutställing; Så är det också i Bohuslän. Med jubileet i åtanke bestämde vi oss för att påbörja en samtidsdokumentation om hur det är att bo och leva i Bohuslän idag. Vi har valt att presentera samtidsdokumentationen på flera sätt, bland annat genom en utomhusutställning. I utställningen möter publiken 20 personer från Bohusläns 13 olika kommuner. De är i olika åldrar från 10 till 93 år. I dokumentationen har de delat med sig av sina livserfarenheter, samt tankar och reflektioner om vad Bohuslän betyder för dem och hur det är att leva i Bohuslän. Intervjuerna har gjorts av etnolog Marja Ågren och de vackra porträtten är tagna av fotograf Maya-Kristin Nylander.

Vidare under fredagkvällen bjuder elever från Sinclair- och Östrabogymnasiet på en modeshow med 80-tals tema för att hylla årtiondet museet öppnades. Efter det blir det dansworshops och disco resten av kvällen med dansare från Sinclair. Vi får lära oss att dansa olika typer av ikoniska danser från 1984 fram till 2024. 40 år av dans.

Lördagen kommer ha mycket roligt innehåll för barnfamiljer och konstintresserade. Vi bjuder in till skelettworkshops med vår osteolog (arkeolog som är expert på ben) Lucia, bandet Longkalsong, som drog fullt hus på museet för några år sedan på museet, är tillbaka för en konsert för hela familjen. Även under lördagen bjuds det på dansworkshops och dansimprovisation, nu för familjer. För den konstintresserade inviger vi utställningen As Dreamers Do, där några av svensk samtidskonsts stora namn ställer ut. Sammanlagt medverkar 15 konstnärer, däribland Jens Fänge, Cajsa von Zeipel, Eric Magassa och Johan Thurfjell.

Under söndagen blir det mer fokus på museet självt. Tomas Brandt, byggnadsvårdsantikvarie och enhetschef för kulturmiljövård och samlingar på Bohusläns museum, håller tillsammans med Pia Hansson, museets utställningsformgivare, ett föredrag av museets tillkomst. Detta följs upp med ett panelsamtal om framtidens Bohusläns museum. Medverkande i samtalet är Annette prior, museichef Bohusläns museum, Hans Kindgren, f.d. museichef på Bohusläns musuem, Louise Åsenfors, Ordförande i Bohusläns museums styrelse och Bayan Aljnadi, ordförande Ungdomsfullmäktige i Uddevalla kommun.

Här följer hela programmet för helgen 31/5 - 2/6:

Fredag

16:00 Jubileumsvisning av museet . Följ med Martin, programansvarig på museet, på en specialvisning av museet.

17:00 Vernissage av utställningen Så är det också i Bohuslän. En porträttutställning av 20 bohusläningar, intervjuade av etnologen Marja Ågren och fotograferade av fotografen Maya-Kristin Nylander. Utställningen kommer att stå i museiparken under hela sommaren.

17:30 Modevisning med tema 80-tal. Elever från Sinclairgymnasiet bjuder på 80-tals mode för att hylla årtiondet som museet öppnades.

18:00-22:00 Disco. Vi dansar från 1984 till 2024.

Lördag

10:00 Stadsvandring. Upptäck Uddevallas spännande historia med vår pedagog Elisabeth Corsander.

10:00-16:00 Vardagsrummet. Kom och prata om framtidens museum med personal på museet.

10:00-12:00 Skelettworkshop . Vår benexpert Lucia håller en workshop om skelett. För barn och vetgiriga vuxna.

12:00-15:00 Konstworkshop. Skapa festspiror med vår konstpedagog Birgitta.

13:00-15:00 Skelettworkshop.  Vår benexpert Lucia håller en workshop om skelett. För barn och vetgiriga vuxna.

13:30-13:50 Dansimprovisation i museet .

14:00-14:45 Dansworkshop för familjer.

14:00-15:00 Vernissage av As dreamers do. Vi inviger sommarens konstutställning. Några av svensk samtidskonsts stora medverkar i utställningen, såsom Jens Fänge och Cajsa von Zeipel.

15:00 Konsert med Longkalsong. Kul för hela familjen.

Söndag

10:00-12:00 Vardagsrummet. Kom och prata om framtidens museum med personal på museet.

10:00-16:00 Föreningsmässa.

10:00-11:00 Dialektskola och bohuslänska skrönor med Jan Uddén.

11:00 Äggosttävling – inlämning av bidrag. Alla kan vara med, ingen föranmälan. Reglerna som gäller: du ska ha lagat äggosten, var i tid till inlämningen. Vinn presentkort i butiken värt 500 kronor.

12:00-12:15 Prisutdelning Bästa äggost. Juryn bestående av Ulla och Gösta Dahlberg  presenterar sin vinnare.

13:00 Föredrag: Museets tillkomst. Tomas Brandt, enhetschef för Samlingar och kulturmiljövård, och Pia Hansson, utställningsformgivare på museet, berättar historien.

14:00 Samtal: Framtidens museum. Medverkande: Annette Prior. museichef Bohusläns museum, Hans Kindgren, f.d museichef på Bohusläns museum, Louise Åsenfors, Ordf. Bohusläns museums styrelse och Bayan Aljnadi, ordförande ungdomsfullmäktige Uddevalla kommun.

15:00 Körmusik med kören Calluna.

Pressvisning av utställningen "Så är det också i Bohuslän"

29 maj kl.13.00 i museiparken. Utställingsproducenterna Sofie Henryson och Jienny Gillerstedt presenterar utställningen, berättar om det etnologiska insamlingsprojektet och såklart jubileumsåret.

Om Bohusläns Museum

Bohusläns museum i Uddevalla är ett av landets mest välbesökta regionala museum. Våra profilområden är kusten, Bohuslän som gränsland och samtidskonst. Förutom en omfattande utställnings- och programverksamhet arbetar museet med att tillgängliggöra sina samlingar digitalt, med att stötta kommuner och andra organisationer i vård och utveckling av kultur- och naturlandskapet och med en omfattande arkeologisk uppdragsverksamhet.

Sebastian Thorén
Kommunikatör Bohusläns museum