2023-03-21 16:23Pressmeddelande

Planerade laddstationer för lastbilar blir fler än förväntat

En blå komprimatorbil/sopbil åker på en väg.Lundstams är ett av företagen som vågat satsa på ellastbilar.

Utbyggnaden av snabbladdning för tung trafik går fortare än förväntat i Jämtlands län. Just nu ser det ut som om målet för 2030 nås redan år 2025.

Utbyggnaden av snabbladdare för tung trafik kommer att gå snabbare i Jämtlands län än förväntat. När konsultföretaget WSP på uppdrag av projekt Förnybart i tanken undersökte förutsättningarna, kom man fram till att det 2030 skulle finnas lastbilsladdare på sex platser, nu ser det ut att bli tio. Dessutom blir det betydligt fler laddpunkter än beräknat.

En av anledningarna till varför det har gått fort, tror Linus Theorell, miljöingenjör på Lundstams, handlar om att det hittills har funnits fördelaktigt stöd att söka för hugade aktörer. Men han lyfter även hävkraften i att vara flera som vågar ta klivet samtidigt.

• Vi har varit ett antal aktörer som sett möjligheter med elektrifieringen av tunga fordon och det positiva i att ställa om. Vi var till exempel två företag som slog till och investerade i ellastbilar samtidigt, säger han.

I dagsläget finns beslut om stöd för att bygga på tio olika platser i Jämtlands län, samtliga med tillräckliga ytor för lastbilsladdning. Dock är det inte säkert att laddarna förverkligas på alla platser, i Sveg är exempelvis inte markfrågan löst för de beviljade laddarna.

• Världen är inte linjär när det kommer till den här formen av utveckling, den sker exponentiellt när kritiska brytpunkter nås.

Det säger Torbjörn Nordling är teknologie doktor i reglerteknik och jobbar som projektledare på Nimbnet, som är en av flera aktörer som fått stöd för etableringar för etableringar av laddplatser för tyngre trafik. Tillsammans med LIR Teknik ska Nimbnet bygga laddstationer både i Vemdalen och Bräcke.

Torbjörn Nordling menar att vi med det höga antal beviljade projekt vi ser idag, förmodligen nått en platå i utbyggnad där utvecklingen kommer att stå och väga innan den tar fart på nytt. Det är en bild som Linus Theorell, stödjer.

• Jag tror vi ser en peak nu, när själva grundnätverket är under uppbyggnad. Nu behöver både åkare och vi som satsat på att bygga laddplatser utvärdera hur det fungerar. Eftersom det kostar att driva laddstationerna behöver vi se att vi får den beläggning vi räknat med. De priser vi sätter blir sedan en signal för åkarna om vad det kostar för dem att ladda. Alla behöver se att det fungerar innan vi går vidare.

Lundstams planerar att inviga sina första publika laddstationer i Östersund och Järpen senast i september. Länets allra första publika laddstation för tung trafik inviger LIR Teknik i juni

• Vi har kommit till en punkt där det inte råder någon tvekan om att elbilar inom kort kommer att dominera. Inom tung trafik har vi däremot inte kommit lika långt. Utmaningen framåt blir finansiering som kan upprätthålla tillväxten samt att få fram både effekt och bra mark att bygga på, konstaterar Torbjörn Nordling och välkomnar både behovsägare och fastighetsägare att ta kontakt.

Låter det intressant? Gå gärna in och titta på vår film om ellastbilar för mer information om affären och arbetsmiljön för chauffören!

Projekt Förnybart i tanken stöttar omställningen till en fossilfri fordonsflotta med fokus på tung trafik. Projektet finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, Region Jämtland Härjedalen, Länsstyrelsen i Västernorrland, Region Västernorrland och Biofuel Region.

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar nio personer i Umeå.

Fredrik Alm
Projektledare