2024-06-26 05:30Nyheter

Nu börjar arbetet med en standard för tillgängliga laddplatser

Illustration - tillgänglig laddplats

Många laddplatser som byggs har brister när det gäller tillgänglighet. Något som kan göra det svårt och ibland till och med omöjligt för vissa personer att använda dem. Det kommer det nu bli ändring på.

Utformningen av platsen, att laddkabeln är för tung eller att snövallar är ett hinder under vintern, är bara några av sakerna som kan försvåra laddandet av elfordon. Speciellt för personer som har en funktionsnedsättning. Nu är arbetet igång med en standard för tillgänglighet vid laddplatser. En standard som också kommer att göra det enklare att kravställa i framtida upphandlingar.

Det är så fantastiskt härligt att vi äntligen är igång med det här arbetet. Vi har jobbat med de här frågorna i flera år nu och startat ett nationellt nätverk för tillgängliga laddplatser som drivit frågan tillsammans. Nu blir det äntligen verkstad, med en nationell standard som tas fram av nio organisationer tillsammans, säger Johan Lagrelius, projektledare på BioFuel Region inom projektet Förnybart 2030.

I arbetet kommer det även att undersökas om det går att inkludera laddplatser för tung trafik i standarden, samt hur den nationella standardkommittén kan bidra till framtagandet av en europeisk standard.

Arbetet gör vi tillsammans med SIS, Svenska institutet för standarder, Trafikverket, Drivkraft SverigePersonskadeförbundet RTP, Förbundet för delaktighet och jämlikhet, DHR - Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, Föreningen för de neurosedynskadade, FfdN, Svensk Elstandard (SEK) och BraunAbility. Även fler organisationer och företag välkomnas att delta i arbetet.

Här hittar du en snabbguide om tillgänglig laddning

Här kan du läsa mer om Standardiseringskommitténs arbete på SIS webbplats

Om BioFuel Region

BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar åtta personer i Umeå och en i Örnsköldsvik.

Johan Lagrelius
Projektledare