2021-08-27 07:51Pressmeddelande

Ny personalförmån: anonym och digital läkemedelssubvention med Benify och Apohem

Genom ett nytt samarbete mellan HR-techbolaget Benify och nätapoteket Apohem kan arbetsgivare ersätta sina anställdas läkemedelskostnader anonymt och digitalt, helt utan kvittohantering. Flera stora organisationer har redan kopplat på förmånen för sina medarbetare.

Bland framför allt myndigheter och statligt ägda bolag är det vanligt att arbetsgivare erbjuder sina anställda ersättning för läkemedelskostnader, upp till högkostnadsskyddet, som en personalförmån. Medarbetaren behöver då skicka in sitt kvitto (fysiskt eller som en digital bild) för att få sin ersättning. Men långt ifrån alla anställda känner sig bekväma med att deras arbetsgivare kan se vilka läkemedel de köper. Att granska och godkänna kvitton innebär dessutom tidskrävande manuell hantering.

Nu lanserar Benify och Apohem ett nytt förmånsupplägg som gör att arbetsgivare kan ersätta medarbetarnas köp av receptbelagda läkemedel utan kvittohantering. Därmed kan såväl köpen som ersättningen hanteras helt digitalt och anonymt.

”Vi ser en stor efterfrågan från arbetsgivare i offentlig sektor på trygga, smidiga och digitala lösningar som stöttar medarbetarnas hälsa. Det känns jättekul att vi har kunnat möta efterfrågan genom det här upplägget tillsammans med Apohem. Flera av våra kunder har redan valt att koppla på den nya förmånen för sina anställda”

säger Nathalie Eliasson, affärsutvecklare inom hälsa och välmående på Benify

”Vi är glada och stolta över vårt samarbete med Benify, som gör att tusentals anställda i Sverige kan nyttja en uppskattad förmån och enklare får tillgång till de läkemedel de behöver,” säger Gustav Hasselgren, VD på Apohem.

Såhär funkar den digitala läkemedelssubventionen
Lösningen möjliggörs av en integration mellan Benifys och Apohems plattformar. Medarbetaren loggar in i sin personliga Benify-portal, klickar sig vidare till Apohems online-apotek, identifierar sig med BankID, beställer sina läkemedel och får dem levererade hem. Kostnaden för den del av köpet som utgörs av receptbelagda läkemedel ersätts sedan automatiskt på medarbetarens nästkommande lön, upp till högkostnadsskyddet.

Om Apohem
Apohem grundades 2018 och finns uteslutande på nätet, där de erbjuder ett brett sortiment av produkter inom hälsa och välmående. Apohem ägs av Axfood och Novax och är ett apotek med tillstånd av Läkemedelsverket. Läs mer på apohem.se

Om Benify

Benify är ett snabbväxande, oberoende techbolag inom HR som hjälper företag och organisationer runtom i världen att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke genom att samla och synliggöra förmåner och kompensationserbjudanden. Ökat medarbetarengagemang, effektivare kommunikation och minskad administration är några av de effekter som har fått över 1 500 arbetsgivare att välja Benify som partner för sitt strategiska HR-arbete sedan starten 2004. Idag har mer än 2 miljoner slutanvändare tillgång till Benifys molnbaserade förmåns- och kompensationsplattform. Benify är verksamma globalt med ca 400 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på benify.se