2024-06-12 11:31Pressmeddelande

Träffa oss i Almedalen

AlmedalenAlmedalen

Hållbarhet är också i år ett tongivande tema i Almedalen. Avfall Sverige bjuder in till två seminarier under Almedalsveckan med intressanta rubriker som Fossilfritt avfall 2045 – är det möjligt? och dagen där på De kommunala bolagens balansakt - samhällsnytta vs affär.

Innan Avfall Sverige intar scenen den 25 juni kommer vi samma dag att få lyssna till några av Avfall Sveriges medlemmar Tekniska verken i Linköping, Stockholm Exergi, Mälarenergi, Söderenergi, Karlstads Energi. De är företrädare för flera branscher som har samma mål. Med rubriken Alla pratar plast – hur kan olika branscher samverka för minskad klimatpåverkan? vill de belysa vikten av att öka återvinningen och få bort den fossila plasten.
Läs mer här

Även SYSAV bjuder på ett intressant seminarie som under rubriken Hur blir kläder till ny råvara för modeindustrin? tar upp problematiken kring de stora mängder textil som idag går till förbränning.
Läs mer här

Välkommen att lyssna till Avfall Sveriges seminarier

Fossilfritt avfall 2045 – är det möjligt?
Klimatpolitiken genomförs till stor del i kommunerna som producerar el och fjärrvärme. År 2021 motsvarade utsläppen från sektorn 8 procent eller 4 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Största delen av utsläppen kom från plast i avfallet. Hur ska sektorn kunna minska sina utsläpp?

Energiåtervinning är ett effektivt sätt att hantera avfall som inte kan återvinnas och som behöver fasas ut ur kretsloppet, och samtidigt producera värme och el. Avfall Sveriges medlemmar har enats om en möjlig väg till halverade fossila utsläpp senast 2030 samt utsläpp nära noll senast 2045. Den största källan till fossila utsläpp är plastavfall som skickas till förbränning men som uppstår hos andra aktörer. Trots ökad utsortering och insamling ökar volymerna av plast till förbränning eftersom plastproduktionen ökar globalt. Bara en bråkdel av plastavfallet återvinns. Det behövs en kombination av åtgärder, styrmedel och investeringar för att minska fossila utsläpp från förbränning av avfall.  I december 2023 presenterades Naturvårdsverkets rapport Scenarier för minskad förbränning av fossil plast i el- och fjärrvärmesektorn och Energimyndighetens rapport Styrmedel för CCS och CCU. Under seminariet diskuteras rapporternas förslag till åtgärder och vilka andra åtgärder som krävs.

När: 25 juni, kl. 17.00-17.45
Var: Fartyg, Teaterskeppet, "Teatersalongen"
Läs mer på almedalsveckan.info

De kommunala bolagens balansakt - samhällsnytta vs affär
Konkurrens på lika villkor främjar innovation, produktivitet och ekonomisk tillväxt. Företag ska kunna konkurrera på lika villkor, men privata och kommunala företag har olika uppdrag, där affärsnytta och samhällsnytta balanseras. Hur skapas tydliga roller?

Regeringen har tillsatt en översyn av reglerna för konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet. Vilken roll spelar kommunala bolag i dagens samhälle? Hur kan denna översyn komma att påverka kommunernas roll och ansvar? Hur kan kommunala bolag och det privata näringslivet samverka för att främja innovation och ekonomisk tillväxt på lokal nivå? En del i detta är arbetet med att integrera cirkulär ekonomi, både i kommunala och privata verksamheter. Hur kan det säkerställas?

När: 26 juni, kl. 9.00-10.00
Var: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, "B23"
Läs mer på almedalsveckan.info

Varmt välkomna

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Anna-Carin Gripwall
Anna-Carin Gripwall