2022-05-24 05:46Pressmeddelande

Pressinbjudan - Avfallsbranschen samlas i Norrköping

Bild på Strömmen i Norrköping

Den 31 maj–1 juni bjuder Avfall Sverige, tillsammans med Nodra, Norrköping kommuns bolag för vatten, avfall och bredband, in till årskonferens med utställning på Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping. Drygt 500 personer samlas då för att diskutera dagsläget och forma framtiden för svensk avfallshantering.

I år fyller Avfall Sverige 75 år. I trekvarts sekel har Avfall Sverige utvecklat, utbildat, samtalat och samverkat för att skapa en bra avfallshantering. Det ska vi fira!

Vi får under dagarna höra mer om kommunerna som innovatörer och möjliggörare för en hållbar utveckling, hur vi går från avfallshantering till hållbarhetsarbete, aktuella frågor inom insamling och digitalisering och avfallsbehandling ur ett klimatperspektiv. Dagarna inleds med Avfall Sveriges årsmötesförhandling där bland annat den pinfärska statistiken över svensk avfallshantering, insamling och återvinning, presenteras.

Dessutom avslöjas årets avfallskommun!

Ett 40-tal företag ställer också ut allt från högteknologiska lösningar för sophämtning till innovativa sophanteringssystem och vägningslösningar.

Se hela programmet: https://www.avfallsverige.se/utbildning/konferenser/arsmotet/program-arsmotet-2022/

Media är välkommen att bevaka konferensen och utställningen.

För mer information och ackreditering, kontakta
Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige, tfn 070-662 61 28, e-post acg@avfallsverige.se

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Anna-Carin Gripwall
Anna-Carin Gripwall