2020-11-26 12:01Pressmeddelande

Miljöstyrande avfallstaxa ger bättre sortering

Att låta de som sorterar sitt avfall bäst betala minst för sophämtningen ger i regel bra resultat. Men en miljöstyrande taxa kan även ge indirekta positiva effekter, visar en färsk rapport från Avfall Sverige.

– Taxans konstruktion har en stor betydelse för hur mycket matavfall som samlas in i en kommun. I kommuner med frivillig matavfallsinsamling samlas det generellt in mer matavfall ju större skillnaden är mellan ett abonnemang med matavfallsinsamling och ett osorterat abonnemang, säger Jenny Westin, rådgivare för statistik och avfallstaxor på Avfall Sverige.

Men det är inte bara taxans styrning som påverkar. Kommunens arbete med kommunikation samt om kommunen i avfallsföreskrifterna beslutat om obligatorisk matavfallsinsamling, har mycket stor betydelse för insamlingsresultatet.

– De enskilda hushållen tycks i större utsträckning sortera bättre när matavfallsinsamlingen är obligatorisk än när den är frivillig. I kommuner som arbetar aktivt med kommunikation samlas det generellt in mer matavfall än i kommuner där arbetet inte är lika aktivt. Bäst resultat vid frivillig insamling får man om en tydligt styrande taxa kombineras med ett aktivt kommunikationsarbete, säger Jenny Westin.

Rapporten visar att en miljöstyrande taxa kan vara ett effektivt styrinstrument, men bör till viss del ses som en kommunikationsbärare, där kommunen kan hänga upp sitt budskap om ett förändrat beteende. Effekten av att begränsa den tömda volymen restavfall genom att minska kärlstorlek eller genom ett förlängt tömningsintervall tycks även det vara framgångsrika sätt att förbättra sorteringen, både av matavfall men även av förpackningar och returpapper. Den största miljövinsten av ett förlängt hämtningsintervall är just att det uppmuntrar till bättre sortering snarare än att minska transporterna.

– Ett tydligt budskap i taxa, kommunikation, kärlstorlek och tömingsintervall ger bäst resultat och kan också vara en viktig del i det förebyggande arbetet, avslutar Jenny Westin.

Från 1 januari 2023 börjar nya krav på bostadsnära insamling av förpackningar att gälla. Från 1 januari 2024 blir det krav på kommunerna att erbjuda hushåll insamling av matavfall. Kommunerna kan dock utreda och ansöka om dispens/undantag från insamlingen.

Om rapporten
Rapporten, som är framtagen av Miljö & Avfallsbyrån, ger en samlad bild av hur miljöstyrande taxor används, effekten av olika taxekonstruktioner och hur andra faktorer än taxan påverkar miljöresultatet. I rapporten ges också goda exempel.

Läs mer i rapport 2020:28 Miljöstyrande avfallstaxor - Användning, effekt och goda exempel, som kan laddas ner från avfallsverige.se

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Anna-Carin Gripwall
Anna-Carin Gripwall
Jenny Westin
Rådgivare för statistik och avfallstaxor