2024-01-16 08:00Pressmeddelande

Ingenting har hänt

ÅtervinningsstationInsamling av förpackningar på återvinningsstation

Den 1 januari 2024 tog kommunerna över insamlingen av förpackningar. De flesta har inte märkt någon skillnad. Men om några år blir det desto större förändringar, både för hushållen och för klimatet.

Sveriges kommuner har tagit över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som följd av ett regeringsbeslut. Genom att samla ansvaret för insamling av mat- och restavfall, förpackningar och tidningar kan hanteringen effektiviseras. På sikt kommer det möjliggöra bättre service och ökad återvinning, som kan bidra till att Sverige når klimat- och miljömålen.

Förändringen innebär att kommunerna tar över flertalet av de återvinningsstationerna som tidigare ägts av Förpackningsinsamlingen, (FTI). De insamlade förpackningarna lämnas sedan över till producenterna, som även framöver ansvarar för själva återvinningen.

– Kommunerna har jobbat hårt för en smidig övergång så att förändringen ska märkas så lite som möjligt. Bara omskyltningen av återvinningsstationerna har inneburit att nästan 240 000 dekaler måste bytas, många nya rutiner och rapporteringssystem har fått tas fram och transporttjänster eller nya sopbilar har upphandlats inför årsskiftet, säger Tony Clark, vd för Avfall Sverige.

Hushållen ska fortsätta sortera ut sina förpackningar och lämna dem till en återvinningsstation eller återvinningscentral. Den digitala funktionen Hitta återvinningen guidar till närmaste insamlingsplats. De som tidigare kunnat lämna förpackningar i sitt miljörum eller vid sin tomt kommer att kunna göra det även framöver. För de flesta är alltså det mesta precis som vanligt. Tills vidare.

Regeringen har nämligen också beslutat att alla kommuner ska införa fastighetsnära insamling. Senast den 1 januari 2027 ska alla hushåll kunna lämna sina förpackningar nära sitt hem.

– Det innebär en ökad service som leder till ökad återvinning. Erfarenheter från kommuner som redan har infört detta visar att mängden förpackningar i vanliga soppåsen kan halveras. Det innebär en stor vinst för miljön. Det är möjligt att genomföra brett över hela landet just tack vare att kommunerna getts insamlingsansvaret, säger Tony Clark.

Fakta

Producentansvaret innebär att de som sätter en förpackning på marknaden ska ansvara för och bekosta insamling och återvinning av den. Producenterna ska alltså ersätta kommunen för sådana kostnader.

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Tony Clark
Vd