2022-11-07 13:58Pressmeddelande

Går det att ersätta dagens alla plastvarianter med ett färre antal?

Svaret på denna fråga ges i en rapport från Unity projektet som presenteras på ett onlineseminarium den 23 november. Rapporten bygger på 63 intervjuer med personer inom plastbranschen, allt från tillverkare av termoplaster och termoplast-produkter, inköpare, säljare, branschorganisationer, återvinningsföretag till forskare och experter.

Bakgrund

Ett färre antal plastvarianter, med högre prestanda och tydliga egenskaper förväntas ge flera fördelar, t.ex. enklare logistik och separation, högre volymer och ökat återvinningsvärde. Det kan ge miljömässiga fördelar men också ekonomiska vinster för plastbranschen.

De miljömässiga fördelarna är bl.a. minskad användning av jungfrulig plastråvara vilket leder till minskad mängd plastavfall som inte går att återvinna och därmed minskas CO2-utsläppen från både tillverkning av jungfrulig plastråvara och avfallsförbränning.

En ekonomisk fördel med återvunnen plast med hög prestanda och specificerade egenskaper i kombination med stora volymer, är att det då blir mer intressant för företag att återanvända plasten i nya produkter. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv finns det även flera fördelar med minskade kostnader p.g.a. CO2-problematiken och nedskräpning.

Medverkande

• Mattias Lindahl, Linköpings universitet
  • Tony Clark, Avfall Sverige
  • Åsa Stenmarck, Naturvårdsverket
  • Lennart Johansson, Svensk plastindustriförening

09:00-09:05    Välkomna

09:05-09:20    Presentation av projekt och slutsatser

09:20-09:50    Diskussion och frågor – Mattias, Lennart, Tony och Åsa

09:50-09:55    Avslutning och framåtblickande

Zoomlänk till seminariet

(Ingen föranmälan krävs)

Vi ser fram mot ett givande seminarium med många kloka synpunkter från er som deltar.

Unity projektet med partners

Unity är ett samverkansprojekt mellan Mistra och Steps med finansiering från Vinnova, Naturvårdsverket och Avfall Sverige.

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Anna-Carin Gripwall
Anna-Carin Gripwall