2024-05-24 12:14Pressmeddelande

Avfallsbranschen laddar för att leverera hållbarhet

Avfall Sveriges utställning från tidigare årAvfall Sveriges utställning från tidigare år

Den 28–29 maj håller Avfall Sverige årskonferens med utställning i Malmö. Över 700 personer samlas för att höra mer om kommunernas övertagande av insamlingsansvaret för förpackningsavfall, om biogasens roll för fossilfria Sverige, om textilavfall och klimatfrågor kopplat till avfallsområdet.

Avfall Sveriges årskonferens bjuder på två kunskapsspäckade dagar med inspirerande talare från branschen, forskningen och politiken. De kommer att ge en fördjupad förståelse för dagens situation och samtidigt blicka framåt. I år riktas särskilt fokus mot högaktuella ämnen som biogas, textil, förpackningar och klimat.

Under konferensen koras också årets Bästa avfallskommun och stipendier delas ut.

Men årsmötet bjuder på så mycket mer. Vi arrangerar även avfallsbranschens största utställning. Här erbjuds möjlighet att nätverka, lära och inspireras av och med branschfolk och utställare från hela landet. 45 utställare kommer att finnas på plats, kom och träffa dem!

Detta och mycket annat kommer erbjuds under Avfall Sveriges årsmöte med VA Syd och Sysav som värdar. Se hela programmet

Media är välkommen att bevaka konferensen och utställningen.

Tid:       28 maj kl 10-16.30, 29 maj kl 9-12.30
Plats:   Malmö Arena, Malmö

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.

Anna-Carin Gripwall
Anna-Carin Gripwall