2018-03-17 12:16Pressmeddelande

Avfall Sverige välkomnar smidigare återvinning

Regeringen har skickat en promemoria med ett antal förslag som förtydligar producentansvaret för förpackningar och returpapper. Förslaget innebär att fastighetsnära insamling blir huvudregel.

– Avfall Sverige ser positivt på regeringens förslag om att göra förpackningsinsamlingen enklare så att mer kan återvinnas. Insamling nära fastigheten är bevisligen en framgångsfaktor för ökad återvinning. Det har också lagts fast i det nyligen antagna EU-direktivet om avfall, säger Avfall Sveriges vd Weine Wiqvist.

– Avfall Sveriges grundinställning har varit och är fortsatt att insamlingen borde organiseras genom kommunen som regeringen lade fast i regeringsförklaringen 2014. Det skulle göra insamlingssystemet mer begripligt och ge färre transporter. Tyvärr blockeras just nu en sådan ordning av en riksdagsmajoritet och då är de förslag som nu läggs ett bra steg framåt.

– Utan att ha kunnat ta del av detaljerna i förslagen är det välkommet att regeringen nu slår fast producenternas fulla betalningsansvar. Så har det inte varit hittills utan en stor del av kostnaderna har tagits av de boenden och kommunerna. Nu fullföljs principen om det ekonomiska producentansvaret och det är bra, fortsätter Weine Wiqvist.

– Det kan inte nog understrykas producenternas ansvar att ta fram bättre produkter som verkligen går att både återanvända och återvinna. Här finns mycket att göra och det krävs om det ska bli kretslopp i verkligheten, avslutar Weine Wiqvist.

I regeringens promemoria förtydligas att det fulla ekonomiska ansvaret ska tas av producenterna genom tillståndspliktiga insamlingssystem. Under ett sådant system får kommunerna samla in förpackningsavfall och returpapper endast om de har avtal med det tillståndspliktiga systemet. Bedömningen är att även under ett sådant tillståndssystem kommer det fortfarande finnas olika entreprenörer, båda privata och kommunala, som verkar. Kommunernas roll är alltså fortsatt viktig och samråd ska alltid ske med dem, även i planeringsstadiet av insamlingssystemet, skriver regeringen.

Reglerna för förpackningars utformning ska också förtydligas. Detta ska ge smartare förpackningar och i längden mindre förpackningsavfall. Bland annat begränsas användningen av onödiga förpackningar.

För att aktörerna ska få tid att anpassa sig så kommer servicen på insamlingen att höjas gradvis till 2025, med start 2021 då 60 procent av alla bostadsfastigheter omfattas.

Läs mer om förslaget på regeringens webbplats

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.