2020-12-16 06:53Nyheter

Varför ska folk betala avgift för reklam de inte bett om?

Debattartikel i Expressen den 15 december

Ett fungerande producentansvar kan inte vara ett hot mot demokratin. Alla vill värna det fria ordet – men frågan är om det är pappersindustrin, staten eller medborgarna som ska betala för insamling och återvinning av returpapper. Vi efterlyser en dialog om en långsiktig lösning som inte skadar svensk miljöpolitik. Det skriver Avfall Sverige tillsammans med SKR, Sveriges åkeriföretag, Återvinningsindustrierna, Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen, Villaägarna, Riksbyggen, HSB, Sveriges Allmännytta och Bostadsrätterna i Expressen.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet

Om Avfall Sverige

Avfall Sverige är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är “Det finns inget avfall”. Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är ambassadörer, katalysatorer och garanter för denna omställning.