2023-05-08 11:40Press release

CHART i Köpenhamn – utställarlista och 3-årigt samarbete med Tivoli

A crowd at an art event in the courtyard of a historic building during the art fair CHART in 2019. CHARTs offentliga program drar en stor och entusiastisk publik till Charlottenborg.

CHART 2023
Charlottenborg, Kongens Nytorv 1, 1050 Köpenhamn, Danmark & Tivoli

CHART 2023: 24 – 27 augusti 2023
CHART in Tivoli: 24 augusti – 24 september 2023
Pressvisning: 23 augusti CHART in Tivoli och 24 augusti CHART på Charlottenborg. Mer information sommar 2023.
Presskontakt Norden (utom Danmark): Art Insider PR
Pressrum: https://newsroom.notified.com/art-insider-pr
Sofia Bertilsson, press@artinsiderpr.com +46 733 866820

CHART, det ledande nordiska evenemanget för samtidskonst, presenterar sin utställarlista och ett treårigt samarbete med Tivoli om en månadslång utställning på den ikoniska nöjesparken. Konstmässan och det publika programmet kommer återigen att äga rum på historiska Charlottenborg i centrala Köpenhamn, mellan den 24 – 27 augusti, och CHART in Tivoli håller öppet 24 augusti – 24 september 2023.

CHART har utvecklats från en konstmässan till ett evenemang som inkluderar arkitektur, design och bokförlag, offentliga program som når en bred publik, och en närvaro året runt genom sin digitala plattform, CHART Journal. Traditionen med ett generöst offentligt program fortsätter med performances och artister på Charlottenborgs innergårdar, fritt och öppet för alla, som förvandlar CHART till en hyllning till konsten i alla dess former i hjärtat av Köpenhamn. CHART Book Fair, Talks, CHART in Tivoli och CHART Architecture bidrar till det fylliga programmet. Som ideell organisation betonar CHART nordiska värderingar som social medvetenhet, demokratiska principer, framåttänkande och samarbete.

2023 års upplaga är den första under Julie Quottrup Silbermann chefsskap, och hon har lagt särskilt fokus på hållbara och socialt medvetna sätt att samla konst idag samt på att introducera nya ingångar för att köpa konst och stödja konstscenerna.

Historiskt har samlare spelat en viktig roll för att stödja konstnärer och därmed hela konstvärldens ekosystem. Personliga beslut och erfarenhet spelar givetvis ofta en roll i samlandet, men jag vill öppna samtalet om den kommersiella konstvärlden som helhet för att tillföra insikt och transparens om vem som samlar, hur de gör och varför.  (Julie Quottrup Silbermann, Director, CHART)

Visitors at an exhibition of contemporary art in the historic Charlottenborg Palace during CHART 2022 in Copenhagen.

Besökare på CHART 2022.

Konstmässan CHART
2023 blir det 37 utställare, både nordiska och internationella gallerier, som deltar på konstmässan på Charlottenborg. Gemensamt för dem är att de delar ett aktivt engagemang i den nordiska konstscenen. Vid sidan av etablerade konstnärer, presenterar gallerierna även en ny generation konstnärer som börjar synas i utställningar både i Norden och internationellt.

En ny våg av kvinnliga gallerister från hela Norden representeras av gallerier som palace enterprise (DK), Saskia Neuman Gallery (SE), VAN ETTEN (NO), Sharp Projects (DK), Þula (IS), ISCA Gallery ( NO) och Cora Hillebrand Galleri (SE), de flesta är nyetablerade eller nytillskott bland CHARTs deltagare.

CHART 2023 utställare
Andersen’s (DK); Galerie Anhava (FI); BERG Contemporary (IS); Galleri Bo Bjerggaard (DK); BORCH Editions (DK); Carl Kostyál (UK/SE/IT); C.C.C. (DK); Cecilia Hillström Gallery (SE); Croy Nielsen (AT); Dorothée Nilsson Gallery (DE); Etage Projects (DK); Galerie Forsblom (FI); Galleria Heino (FI); Galleri Cora Hillebrand (SE); Gether Contemporary (DK); GSA Gallery (SE); Helsinki Contemporary (FI); i8 Gallery (IS); Isca Gallery (NO); Kunsthal Oslo with KCAC (NO/SD); Lagune Ouest (DK); LOYAL (SE); Galleri Magnus Karlsson (SE); Martin Asbæk Gallery (DK); MELK (NO); NEVVEN (SE); palace enterprise (DK); Peder Lund (NO); Persons Projects (DE); Saskia Neuman Gallery (SE); Sharp Projects (DK); SPECTA (DK); Gallery Steinsland Berliner (SE); Galleri Susanne Ottesen (DK); VAN ETTEN (NO); V1 Gallery (DK); Þula (IS).

A man performing an electronic music act on a stge with two spotlights rught and left and an crowd of on-lookers.

Performance och musik är en del av CHARTs offentliga program på Charlottenborg.

CHART in Tivoli: Ett 3-årigt samarbete tillkännages
CHART har glädjen att tillkännage ett 3-årigt partnerskap med Tivoli efter förra årets framgångsrika samarbete. I augusti och september under de kommande 3 åren kommer Tivolis besökare att få möjlighet att uppleva en kulturupplevelse olik alla andra i centrala Köpenhamn, då platsspecifika skulpturer, installationer och videoverk tar plats vid sidan av parkens världsberömda åkattraktioner och scener. Den månadslånga utställningen kommer att vara öppen för alla besökare till den ikoniska nöjesparken i Köpenhamn.

CHART in Tivoli ger ett nytt perspektiv på det traditionella utställningsformatet. Genom att placera konstverk i den historiska nöjesparken Tivoli, erbjuder projektet en ny möjlighet att bredda publiken för samtidskonst. Tivoli som grundades 1843 drar miljontals besökare varje år och är en välkänd plats för scenkonst, från balett och teater till pop och klassisk musik, och är än idag en av Danmarks mest uppskattade kulturella mötesplatser. Med utställningarna vill CHART inspirera till nya samarbeten mellan Köpenhamns kulturscener och till att utveckla formatet för vad en konstmässa kan vara.

CHART in Tivoli talar till kärnan i vårt uppdrag som är att föra ut det bästa av samtidskonsten från Norden i det offentliga rummet. Med detta nya treåriga samarbete är vi glada över att vara med att omforma och omdefiniera utrymmet för samtidskonst i vårt samhälle idag och göra det mer tillgängligt och inkluderande . (Julie Quottrup Silbermann, Director, CHART)

CHART in Tivoli, kommer att visa konstnärer med väletablerade internationella profiler, de med etablerat rykte i Norden, såväl som framstående konstnärer på lokal, regional och nationell nivå. Bland de bekräftade konstnärerna finns Sylvie Fleury (CH), FOS (DK), Inka & Niclas (FI/SE), Jonathan Meese (DE) och Oliver Sundqvist (SE/DK). Mer information kommer att släppas i juni 2023.

A bright green sculpture of a kneeling girl and a rabbit, seated next to a pond by artist Kim Simonsson.

Kim Simonssons skulptur "Girl Feeding a Two Headed Rabbit", 2018, Courtesy Galerie Forsblom och CHART in Tivoli, var en del av CHART in Tivoli 2022 och köptes in av nöjesparken Tivoli.

Om CHART
CHART är Nordens ledande konstevenemang och redaktionella plattform. CHART samlar engagerade personer och inspirerande yrkesverksamma för att form framtidens gemensamma konstscen i och utanför Norden. CHART presenterar en konstmässa med de ledande gallerierna i regionen, program för unga konstnärer, en konstbokmässa och ett stort liveprogram med samtal, uppträdanden, filmer, musik samt löpande redaktionellt innehåll. CHART bygger på Köpenhamns starka ställning inom konst, design och arkitektur, utforskar konstnärliga samarbetsformer och samlar konsten i hela dess mångfald. CHART äger rum på Charlottenborg, där även Det Kongelige Danske Kunstakademi och Kunsthal Charlottenborg är belägna i hjärtat av Köpenhamn, och grundades 2013 av fem ledande Köpenhamnsbaserade gallerier; Galleri Susanne Ottesen, Andersen’s, Galleri Bo Bjerggaard, David Risley Gallery och V1 Gallery. CHART är en ideell organisation med en professionell styrelse.

Följ CHART: www.chartartfair.com / @chart_artfair

About Art Insider PR

We offer PR and Media Relations for art, cultural destinations, lifestyle and brands. Art Insider PR works with a selected portfolio of clients, both long term as well as smaller or short term projects. The agency specializes in content and storytelling and has experience of working with different types of organisations from art museums, art foundations and institutions, businesses and brands to creatives such as artists and filmmakers.

Sofia Bertilsson
Founder & CEO