2022-12-13 16:00PRESSMEDDELANDE

Klart för byggstart av Alingsås nya ishall

Den nya ishallsanläggningen blir ett vackert inslag i parkmiljön och ligger på samma plats som den nuvarande Nolhalla ishall. Illustration av Alingsås nya ishallsanläggning i Nolhaga.

Avtal har tecknats mellan Alingsåshem och Peab för byggnation av Alingsås nya ishallsanläggning i Nolhaga. Nu startar arbetet med att riva den gamla ishallen.

— Det känns fantastiskt, säger Christer Winther Halldén, affärsområdeschef på Alingsåshem. Det här är ett projekt vi har jobbat intensivt med och vi ser fram emot att få göra verklighet av det. Nolhalla ishall kommer bli ett vackert inslag i Nolhaga slottspark, och en hall för Alingsåsaren att vara stolt över!

Om uppdraget

Uppdraget är en totalentreprenad i samverkansformen partnering med byggstart under våren 2023 och överlämning är beräknad till vintern 2024. Investeringsbeslutet från Alingsås kommun är 261 miljoner kronor. Summan innefattar hela projektprocessen från förstudie till färdigställande.

— Det känns härligt att det första spadtaget inte är långt borta nu, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande. Det är en stor investering för kommunen men det är också en satsning som har en bred politisk majoritet bakom sig fortsätter han.

Den nya anläggningen

Den nya anläggningen är en förbundshall i två våningar och kommer rymma 500 publikplatser där aktiva alingsåsare inom ishockey och konståkning får en hall med ytor anpassade för sin verksamhet.

—  Ishallen är ett projekt som jag vet betyder mycket för hela kommunen, därför känns det lite extra betydelsefullt att få vara med och bygga den säger Liselott Bergkvist, regionchef på Peab. Vi ser mycket fram emot att få sätta spaden i marken och bidra till en ny, uppdaterad ishall för alingsåsarna. Vi är många som kommer att gå på idrottsevenemang här och det är med stor stolthet som Peab är med.

Tidplan

Tidplanen har skjutits fram några veckor för att anpassas efter föreningarnas önskemål om att kunna avsluta innevarande säsong i hallen. Ishallen stängs därför för verksamhet söndag vecka 8, 2023. Sedan tas paviljongerna för omklädningsrummen bort och en arbetsplats kan etableras.

Rivning av nuvarande anläggning planeras till mitten av mars. Enligt tidplanen beräknas spaden sen sättas i marken våren 2023. Den nya ishallen kan då stå färdig tidigast under kvartal tre, år 2024.

Christer Winther Halldén, affärsområdeschef fastighet & projekt, Alingsåshem
christer.hallden@alingsashem.se

Daniel Filipsson, ordförande, kommunstyrelsen
daniel.filipsson@alingsas.se

OM Alingsåshem

Vi har det unika uppdraget att vara allmännyttan i Alingsås kommun, samtidigt som vi äger, förvaltar, utvecklar och bygger kommunens samhällsfastigheter. Vi tror på att vara mycket mer än ett fastighetsbolag. Vi vill vara bolaget som erbjuder attraktiva, hållbara livsmiljöer där bostaden eller lokalen är en av alla viktiga delar. Alingsåshem är idag en av de viktigaste aktörerna inom Alingsås stadsutveckling, med målet att bli den viktigaste.