2023-02-10 09:16Pressmeddelande

Nya ungdomar söks till sommarföretagarskolan

En grupp ungdomar sitter runt ett bord tillsammans med en lokal företagare och diskuterar affärsidéer.

Den 10 februari öppnar ansökningen till årets sommarföretagarskola. Precis som tidigare är det en möjlighet för ungdomar från 16 år att prova på att driva sitt eget företag.

Sommarföretagarskolan är ett samarbete mellan Nyföretagarcentrum Alingsås samt Vårgårda och Alingsås kommun där syftet är att inspirera ungdomar till att starta egna företag. Mellan 10 februari och 10 april kan de ungdomar som är intresserade anmäla sig. Sedan sker en uttagning eftersom platserna är begränsade.

— Det är viktigt att man lägger ner lite kraft på sin ansökan och beskriver sig själv och om man har någon affärsidé. Har man ingen kan man ändå berätta varför man är intresserad av att driva företag och var man har för förväntningar på sommarföretagarskolan, säger Anna Milsta, näringslivsstrateg på Alingsås kommun.

De som antas startar med en introduktionsvecka i mitten av juni. Då varvas gruppdiskussioner med eget arbete där de får lära sig om personlig utveckling, ekonomisk redovisning, försäljning och marknadsföring. Under utbildningsveckan får ungdomarna också chans att möta föreläsare och rådgivare från det lokala näringslivet genom bland annat företagsbesök och föredrag.

— Sen får ungdomarna arbeta med sin egna företagsidé över sommaren, där de får 2000 kronor var i startbidrag för att komma igång med sin verksamhet. Vi återsamlas sen i augusti för att utvärdera och summera tillsammans, säger Jenny Almén Linn, verksamhetsledare på Nyföretagarcentrum.

Detta är tredje året som sommarföretagarskolan genomförs och tidigare har kreativiteten flödat bland ungdomarna.

— Det finns exempel på affärsidéer och företag som lyckats väldigt bra med. Men även om inte alla lyckas få lönsamhet är det ändå väldigt bra att få testa på att vara företagare om man är nyfiken på att arbeta som det i framtiden, säger Anna Milsta.

Totalt erbjuder Vårgårda kommun fem platser och Alingsås kommun 25 platser till sommarföretagarskolan samt 200 feriejobbplatser för alla ungdomar mellan 16 och 18 år som är folkbokförda i Alingsås och Vårgårda kommun. Sommarföretagarskolan är ett komplement till kommunens feriejobb och ingår i samma process.

— Vi är glada att kunna erbjuda fem platser till Vårgårdas ungdomar även i år. Att det dessutom sker i samverkan med Alingsås kommun känns extra kul, då det både breddar ungdomarnas kontaktnät sinsemellan, men också med företagen i närområdet. Det hoppas vi kan generera goda samarbeten i framtiden, säger Linn Marinder på Vårgårda kommun.

Läs mer om sommarföretagarskolan.

E-tjänst till ansökan i Alingsås kommun.

Vårgårda kommun öppnar sin ansökan inom kort på sin hemsida.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Anna Milsta
Chef utvecklingsenheten, samhällsbyggnadsförvaltningen