2021-03-15 07:30Pressmeddelande

Ny publikation med TLA bekräftar signifikant minskning av allvarliga exacerbationer och förbättrad livskvalitet för patienter med svår allergisk astma

null

Airsonett meddelade idag en ny publikation: "Effect of nocturnal Temperature-controlled Laminar Airflow on the reduction of severe exacerbations in patients with severe allergic asthma: a meta-analysis"1

Studien konkluderar att nattlig användning av TLA (temperaturkontrollerat laminärt luftflöde 2) har en fördelaktig effekt på allvarliga exacerbationer och livskvalitet för de mer symtomatiska patienterna med svår allergisk astma. Patientgruppen med de svåraste symtomen visade en signifikant minskning av allvarliga exacerbationer på 48-59%, för TLA jämfört med placebo.

Professor Leif Bjermer, medförfattare, kommenterade: "Med denna publikation har vi ytterligare bekräftat vad tidigare studier har visat; att TLA-behandling har en mycket god effekt på både exacerbationer och livskvalitet för multisensibiliserade patienter med allergisk astma som är känsliga för biologisk stress, med symtom som annars är svåra att kontrollera”.

"Vi är synnerligen nöjda med resultaten från studien, som bekräftar de goda effekterna för vår patientgrupp. En annan viktig slutsats av denna studie är att TLA har en särskilt god effekt på patienter med svårare symtom. Denna relativt lilla patientgrupp representerar ungefär 40% av vårdens kostnader för astmabehandling. Detta positionerar tydligt TLA som en mycket kostnadseffektiv behandling, sa Anders Due-Boje, VD för Airsonett.

Studiens metod: Patienter med svår allergisk astma (GINA 4/5) extraherades från två 1-åriga randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade studier utförda med TLA. En metaanalys av effekten på allvarliga exacerbationer utfördes genom negativ binomiell regression på ett sekventiellt sätt, definierat av baslinjemarkörer för astmakontroll (symtom och QoL-poäng).

1: A. J. Chauhan, T. P. Brown, W. Storrar, L. Bjermer, G. Eriksson, F. Radner, S. Peterson & J. O. Warner, European Clinical Respiratory Journal, 10 Mar 2021

2: Klinisk dokumentation för TLA: https://airsonett.eu/sv/klinis...

För mer information:

Anders Due-Boje, VD, Airsonett AB
E-mail: anders.due-boje@airsonett.eu

Om Airsonett

Airsonett® är ett svenskt medicintekniskt företag som är ledande inom icke-farmakologisk behandling av patienter med allergisk svår, okontrollerad astma och eksem. Airsonett® Air4 är en icke-invasiv medicinsk utrustning för hembehandling baserad på den patenterade tekniken Temperatur-reglerat laminärt luftflöde (TLA). Behandling med Airsonett® Air4 medför drastisk minskning av allergener och andra luftburna partiklar i patientens andningszon under vila och sömn. Airsonett® Air4 rekommenderas av Socialstyrelsen och Barnläkarföreningen samt ingår sedan 2015 i Läkemedelsverkets riktlinjer för astmabehandling. Airsonett® Air4 är en CE-märkt medicinteknisk utrustning, Klass 1, avsedd att användas för lindring av symtom vid allergiska sjukdomar såsom allergisk astma och eksem. Den följer relevanta EU-direktiv gällande utformning, funktion, säkerhet, hälsokrav och har genomgått rigorös klinisk forskning så väl som hälsoekonomiska analyser. Airsonett® Air4 innehar ett 510(k) godkännande, klass II, från FDA. Bolagets huvudägare är SEB Venture Capital, Industrifonden och Magnus Lundberg. För ytterligare information, besök www.airsonett.se

Head of Marketing
Andreas Arnkvist